Beljakovine so pomemben del našega telesa



Podobno, kot ogljikovi hidrati, tudi beljakovine uvrščamo med makrohranila. Namreč dobro jih je zaužiti v večjih in bolj obsežnih količinah, saj telesu nudijo veliko energije. Ker jih po navadi v telo vnašamo bolj malo, posežemo po proteinih oz. beljakovinah. Poleg tega, da nam dajejo energijo, imajo tudi veliko aminokislin in dušika na podlagi katerega telo gradi še svoje beljakovine. Ker so izjemno pomemben sestavni del celic, imajo v telesu pomembno vlogo. Nujno potrebne so za razvoj in rast, krepijo imunski sistem, odziv ter pomagajo k gradnji in boljšemu delovanju mišic. Prav tako s pomočjo procesov popravljajo strukture v telesu ter prenašajo mnoge snovi po našem organizmu, hkrati pa so ključne v celični strukturi.

beljakovine

Iz česa so sestavljene beljakovine?

So iz devetih esencialnih aminokislin, ki so pomembne za odrasle osebe, dobro pa jih je zaužiti s hrano. Poleg esencialnih aminokislin, pa potrebujemo tudi neesencialne aminokisline, s katerimi vzdržujemo ravnovesje beljakovin v telesu. Pri tem je ključnega pomena uravnotežena in raznolika prehrana.

Beljakovine in viri

Ker je prehrana izredno pomembna za normalno delovanje človeškega telesa, moramo vedeti kateri so najboljši viri beljakovin. Pod vire namreč uvrščamo hrano, ki je v večjem število rastlinskega ali živalskega izvora. Veliko beljakovin vsebuje mleko, mlečni izdelki, jajca, morski sadeži, ribe in nekatere vrste mesa. Ta je pri človeku najbolj pomemben vir. Vsekakor pa z uživanjem mesa, pojemo tudi določene količine maščob, ki niso dobre za naše telo. Prav zato raje posegajmo po pustem mesu brez dodatkov, kajti le tako bomo svojemu telesu ponudili nekaj dobrega. Med vire beljakovin spadajo tudi stročnice, oreščki, žita in podobno. Dejstvo je, da so tej viri večinoma že toplotno obdelani, kar pa jim izboljša okus.



Poleg okusa, pa si je hrana bogata z beljakovinami različna tudi po sestavi aminokislin in količini beljakovin. Na primer hrana živalskega izvora vsebuje več skupnih beljakovin, kot pa hrana rastlinskega izvora. Med drugim pa tudi vsebuje večje deleže esencialnih aminokislin. Ravno zato beljakovine živalskega izvora uvrščamo med visokokakovostne, po drugi strani pa rastlinska živila ne moremo uvrščati mednje.

Dejstvo je, da človeško telo za svoje normalno delovanje potrebuje določeno količino esencialnih aminokislin. Če določene aminokisline močno primanjkuje, je delovanje in sposobnost telesa za ostale aminokisline omejena. Na primer v stročnicah je veliko metionin in cistein aminokislin, medtem ko je v žitaricah veliko lizina. Prav zato je dobro uživati raznoliko prehrano oziroma jo nadgraditi z ustreznimi dopolnili. Na ta način naše telo dobi vse potrebne sestavine.

Beljakovine pri športnikih

Ljudje, ki se redno ukvarjajo s športom, morajo zaužiti večjo količino beljakovin in imeti večji vnos energije v telo. Se redno gibljejo in tako pokurijo veliko več energije. Če se želijo še naprej ukvarjati s športnimi aktivnostmi morajo svojemu telesu in mišicam zagotoviti zadostno količino beljakovin. Pri tem je dobro upoštevati samo intenzivnost vadbe. Športniki na dan približno užijejo okoli 1 do 1,6 gramov beljakovin na kilogram lastne telesne mase. Prav tako je beljakovine dobro zaužiti kmalu po telesnem naporu – na primer živila, ki imajo od 15 do 25 gramov beljakovin. Prav zaradi natančnih številk, mora biti prehrana pri športnikih že naprej načrtovana. Pri tem je potrebno upoštevati tudi individualne želje in potrebe športnika ter plan fizične aktivnosti oz. vadbe. Profesionalni športniki za doseganje dobrih rezultatov nato posežejo po strokovnjaki, saj je potrebno redno spremljanje in načrtovanje prehrane.

Naše telo in tkiva so sestavljena iz beljakovin. V zadostnih količinah jih potrebujejo tako otroci, kot odrasle osebe. Priporočljiv dnevni vnos se razlikuje glede na spol in sicer za ženske je priporočljivo, da jih užijejo manj, kot moški. Ta količine se pri ženskah v času nosečnosti spremenijo, dejstvo pa je, da večja količina zaužitih beljakovin nima škodljivih učinkov.




One comment on “Beljakovine so pomemben del našega telesa

  1. gorazd pravi:

    Na primer v stročnicah je veliko metionin in cistein aminokislin, medtem ko je v žitaricah veliko lizina. – a ni ravno obratno? stročnice imajo vse razen metionina in cisteina, žitarice pa vse razen lizina?

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Beljakovine so pomemben del našega telesa
5 (100%) 1 vote