Kraje avtomobilov in drugih motornih vozil so dober posel. Kriminalne združbe so organizirane v mreže, ki iščejo primerna vozila, opazujejo in zasledujejo lastnike ter preučujejo njihove navade, vlamljajo v hiše in garaže ter kradejo vozila. Ukradena vozila čakajo različne usode. Tista, ki so ukradena po naročilu, že čakajo ponarejeni dokumenti in registrske tablice, v skrajni sili jih po potrebi še prebarvajo. »Običajna« vozila končajo kje daleč, kjer se novim lastnikom niti ne sanja, kaj so kupili, večina vozil pa konča na trgu rezervnih delov. Zvečer ukradeno vozilo tatovi in njihovi sodelavci hitro razstavijo in ga že zjutraj po delih prodajo naprej servisnim in drugim delavnicam.
Ukraden avto
Statistika pravi, da v Sloveniji le vsak četrti okraden lastnik svoje vozilo dobi nazaj, pri tem pa je večina vozil poškodovanih. Odprte meje EU so tatovom precej olajšale delo, saj lahko v prvih nekaj urah, preden lastnik krajo avta opazi, jo prijavi policiji in ta avto zavede v evidenco ukradenih vozil, avto odpeljejo že precej daleč. Enako je tudi v primeru, ko se ukradenega avta še isto noč lotijo mehaniki in ga v nekaj urah razstavijo. Posamezne ukradene sestavne dele je zelo težko odkriti, še težje pa povezati s povsem določenim ukradenim vozilom, še posebej, če so prebarvani in brez serijskih številk. Prav zaradi tega je zelo pomembno, da imaš svoj avto dobro zavarovan in da vedno poskrbiš za vse varnostne ukrepe, s katerimi tatove odvrneš od njihovih nečednih namer.
Kako tatovom otežiti delo?
Poznavalci področja tatvin osebnih vozil so prepričani, da smo v boju zoper profesionalne tatove bolj kot ne nemočni. Ti imajo posebne »oddelke« za iskanje in nadzor potencialnih tarč, visoko izurjene in dobro opremljene »operativce« ter mrežo sodelavcev, ki poskrbijo, da delo poteka nemoteno, hitro in učinkovito. Druga stvar pa so priložnostni tatovi in objestneži, ki zgolj potrjujejo rek »priložnost dela tatu«. Ti vedno niti ne ukradejo vozila, pač pa vanj le vlomijo. Kako se torej zavarovati in tatovom otežiti delo?
Avto naj bo vedno zaklenjen. Tudi v domači garaži ali na z ograjo zaprtem dvorišču. Vedno, ko zapuščaš avto, se prepričaj, če so vsa vrata zaklenjena in vsa okna do vrha zaprta. Poleti jih mnogi namreč pustijo za prst ali dva odprta, da v avtu ni prevroče. Nasvet: raje počakaj pet minut, da klimatska naprava ohladi notranjost avtomobila, kot pa dvajset minut, da pride policijska patrulja popisat krajo avta.
Dokumentov nikoli ne puščaj v vozilu. Če je avto namenjen preprodaji, bodo imeli tatovi nekaj več dela z urejanjem manjkajočih dokumentov in servisne knjižice.
Vgradi alarmno napravo. Ta bo učinkovito odvrnila manj spretne tatove, pa tudi kakšnega izkušenejšega, ki ne želi zbujati nepotrebne pozornosti. Ne, zgolj nalepka na steklu, da ima avto vgrajeno alarmno napravo ne zadošča.
Ključi naj bodo na varnem. Pogosto tatovi najprej vlomijo v hišo ali stanovanje, vzamejo ključe in nato brez težav odpeljejo vozilo. Ključi naj bodo tudi v hiši varno spravljeni, za dodatno varnost pa nekam na varno pospravi tudi »daljinca« garažnih vrat in drsne dvoriščne ograje.
Izdelaj dosje avtomobila. Tole sicer že meji na paranojo, pa vseeno. Če boš imel zbirko fotografij svojega avta, njegovih posebnih podrobnosti, sledov poškodb in podobno, bo obveščanje policije in druge javnosti veliko lažje. Naredi tudi kopije vseh z avtom povezanih dokumentov in jih spravi nekam na varno.
Avta ni, kaj pa zdaj?
Če se ti zgodi, da avta ni tam, kjer si ga pustil in obstaja velika verjetnost, da so ga ukradli (in ga ni odpeljal pajek), moraš takoj obvestiti policijo na številko 113. Posreduj jim vse potrebne podatke in čim boljši opis vozila. Opiši tudi druge predmete, ki so bili v avtomobilu ter opremo, ki je bila vgrajena naknadno. Če si pri kraji zalotil storilca, opazil druge sumljive ljudi ali vozila v bližini, obvesti policiste tudi o tem. Storilci namreč pogosto nekaj dni opazujejo soseske in šele nato stopijo v akcijo.
Krajo moraš prijaviti tudi zavarovalnici in v primeru, da imaš sklenjeno kasko zavarovanje s kritjem kraje, moraš prijavi priložiti tudi vse potrebne dokumente: zapisnik prijave kraje policiji, oba ključa, dokumente vozila.
Vedno pogosteje se dogaja, da ljudje krajo, skupaj s sliko vozila, »prijavijo« tudi na različnih družbenih omrežjih. Tudi to je razlog, zakaj je foto-dosje avta pametna reč, saj se taka prijava hitro razširi po medmrežju in možnosti za odkritje vozila se nekoliko povečajo.
V primeru, če sam najdeš svoje vozilo, nikar ne obračunavaj z novim »lastnikom«. Zapomni si čim več podrobnosti, kraj in smer, kamor se je odpeljal in takoj obvesti policiste.
Da pri kraji ne boš potegnil krajšega konca …
Vsakemu se lahko zgodi, da se pridruži oškodovancem, ki so jim ukradli avto, zato moraš na to možnost pomisliti že prej. Skleni zavarovanje WIZ kasko, pri katerem je krita tudi kraja vozila (polni kasko). Zavarovanje je namreč še vedno najboljši način za zagotovitev povračila škode, izguba avta pa bo tako mnogo manj boleča.
Zanimiv članek..
Dobra No, to je klasična posledica javnoupravne zbirokratiziranosti. Tem ljudem na seminarjih v glave vbijajo ključne besede, kot sta “zeleno in “trajnostni razvoj, vse ostalo pa potem ni več pomembno in električna vozila naročajo ljudje, ki nimajo pojma o električnih vozilih, so pa obenem tudi tako omejeni, da potem celo novinarjem kvasijo popolne neumnosti. Zato je potem lahko Ljubljana zelena prestolnica Evrope, čeprav so vse alternative osebnemu prevozu popolnoma neuporabne. Kajti za ta marketinški naslov je dovolj, da se občast domnevno trudi, beri: izpolnjuje birokratske kriterije. Tistega, ki ne trobi v isti rog, bodo takoj označili za nergača