Kaj so Chia semena?



Svet se že nekaj časa vrti v ritmu manije chia semen. Vendar – če so še nedolgo veljala za nekaj povsem eksotičnega, nekaj, kar je v domeni tistih, ki prisegajo na zdravo življenje in prehranjevanje, je danes beseda o njih dosegla že skorajda vsakogar. V čem se torej skriva skrivnost chia semen, da so tako obnorela svet? Je njihov sloves superhrane, ki lahko popravi in odpravi malodane vse tegobe res upravičen ali pa so morda precenjena?

Kot prvo velja izpostaviti, da chia semena niso novodobna iznajda, saj  je bila njihova neverjetna hranilna in krepčilna moč poznana že pripadnikom majevske in azteške kulture. Ta majhna in drobna semena, poznana tudi pod imenoma semena oljne kadulje ali Salvia Hispania L, imajo še danes pomembno vlogo v prehranjevanju, zasluga za to pa gre predvsem njihovi izredno bogati hranilni sestavi. Že samo njihovo ime namreč pomeni moč.

chai-seeds
Chia semena

Poleg tega imajo še eno neverjetno, skoraj čudežno lastnost, ki je hkrati tudi eden od glavnih razlogov, da so tako priljubljena in da se je njihova uporaba tako razširila. Ker popijejo veliko tekočine in v stiku z njo reagirajo tako, da le-to zgostijo, se da iz njih pripravljati razne dobrote, večina prisega t.i. pudinge, seveda pa je najboljše domišljiji dati prosto pot.

Zdravstvene in hranilne prednosti:

  • Vsebujejo skoraj idealno razmerje med omega 3 in 6 maščobinimi kislinami, ki so izrednega pomena za zdrav krvožilni sistem
  • So prava zakladnica beljakovin, vitaminov, mineralov in antioksidantov, kjer gre izpostaviti predvsem vitamin A, B1, 2, 3, 6 in 8, E, kalcij (tega premorejo 5x več kot mleko in 3x več kot špinača), kalij, magnezij, železo, cink in fosfor. Ta njihova neverjetna koncentracija hranil ima izredno krepčilno moč ter vpliv na regeneracijo mišic, zato ne preseneča, da so jih uporabljali bojevniki in da po njih radi posežejo športniki, saj resnično predstavljajo dober in kakovosten vir energije
  • Bogata so z vlakninami in dobro hidrirajo telo, zaradi česar podaljšujejo občutek sitosti ter pospešujejo absorpcijo in razgradnjo maščob, tako da se k njihovi uporabi zateka veliko ljudi, ki želijo izgubiti kak odvečen kilogram. Poleg tega imajo tudi blagodejen vpliv na prebavo ter nizek glikemični indeks
  • Imajo protivnetne lastnosti, vplivajo na zniževanje krvnega pritiska, raziskave so ugotovile tudi, da pomagajo pri uravnavi sladkorne bolezni, zniževanju slabega holesterola, blaženju menstrualnih bolečin, povečanju koncentracije in spomina,…

Chia semena v kuhinji:

Mariskdo reče, eh, kaj bomo s chia semeni, če pa so prav tako zdrava in vsestransko uporabna tudi lanena semena. Drži. Oboje je pripročljivo čim pogosteje vključiti v obroke, kljub vsemu pa imajo chia semena rahlo prednost in sicer pri tem, da so za razliko od lanenih semen povsem nevtralnega okusa, zaradi česar jih lahko uporabimo skorajda povsod. Najbolj znani so seveda chia pudingi, iz njih pa se dajo narediti tudi krasne presne marmelade, omake, doda se jih lahko v smutije, solate, v maso za kruh in peciva,..

Odlično se obnesejo kot nadomestek jajc pri peki. Podobno kot lanena semena  jih uporabimo v razmerju 1:3 (žlica semen, kateri dodamo tri žlice vode oz. druge poljubne tekočine), velika prednost chia semen pa je ta, da jih ni potrebno zmleti.

Vsekakor pa je priporočljivo, da se uživajo predvsem presna oz. da se jih jedem dodaja na koncu ter tako čim manj termično obdela, saj tako najlažje obdržijo vse svoje neverjetne hranilne prednosti.

Poleg tega ne vsebujejo glutena, zaradi česar so primerna za vse, ki se le-tega morajo izogibati.

Morda edina slabost, pa še ta v narekovajih, je ta, da je potrebno in priporočljivo počakati vsaj 10 minut, saj potrebujejo svoj čas, da nase vežejo vodo. Dlje časa ko stojijo, boljši in gostejši je končni rezultat.

Ne pozabiti pa gre tudi redkih slabosti

Chia semena brez dvoma predstavljajo izredno zanimiv, vsestransko uporaben in pester dodatek v prehrani. Vsem pa je znano, da lahko preveč dobrega tudi škoduje in  s chia semeni ni nič drugače. Kot prvo je treba biti pri njihovi uporabi zmeren. Priporočljiv dnevni odmerek naj ne bi presegal 15 gramov. Posebno opozorilo pa gre vsem tistim, ki jih muči nizek krvni pritisk. Chia imajo namreč, to govorim preverjeno, iz lastnih izkušenj, velik vpliv na zniževanje krvnega pritiska, kar je brez dvoma dobrodošla novica za vse, ki se borijo s previsokim pritiskom, za tiste z nizkim, pa niti ne, saj lahko prekomerno uživanje pritisk še dodatno nevarno zniža, tudi do mere, da bo potrebno poiskati zdravniško pomoč. Najboljše je poslušat svoje telo in spremljati, kako se le-to na uživanje semen odzove. Posebna previdnost velja tudi, če so prisotne razne alergije na hrane- v kolikor vas po semenih napenja, se vam spahuje oz. opazite, da so prisotne razne prebavne motnje, je uživanje semen bolje opustiti.

Končna ocena in sodba? Vsekakor so dobrošel in zanimiv dodatek k prehrani, ki ga je, če je le mogoče, pametno vključiti na jedilnik. Vendar ne gre pričakovati čudežev, če tudi preostala hrana ne bo uravnotežena in zdrava.

Za več informacij o chia semenih, kliknite na sliko.

Na koncu pa morda še osnovni recept za chia puding. Tale na sliki je veganski, ne pa tudi presen, ker je bilo uporabljeno riževo mleko, količina je napisana za 1 osebo:

Sestavine:

  • 1 skodelica riževega mleka (okoli 2dcl)
  • 2 jedilni žlici chia semen
  • 1 večja, dovolj zrela banana
  • Jagode ali drugo sadje po izbiri

V posodici skupaj zmešamo riževo mleko in chia semena ter jih pustimo stati čez noč ali pa vsaj 10 minut, priporočljivo pa je, da stojijo čim dlje. Ko je osnovni puding pripravljen, ga nekaj preložite v kozarčke, dodajte spasirano banano (s pomočjo paličnega mešalnika), spet dodajte nekaj chia pudinga, preostanek banane, potresite z narezanimi jagodami ali drugim sadjem po želji ter uživajte.

chia
Puding – Chia semena

 

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*