Hollywood je ironično – podpornik piratov!



Še dobro, da se zavedamo, da obstajajo predeli na Zemlji, kjer ni dobro počitnikovati. Sploh tam, kjer so doma pravi pirati. Oboroženi in neusmiljeni do tujcev, še bolje rečeno… do premožnejših. A nihče ne pomisli na ostale pirate. Na vse nas. Moderne, spletne pirate. Pri nas je situacija prej – drugačna.

Verjetno ste tudi vi že kdaj s spleta sneli kakšno glasbo, film, TV serijo ali računalniško igrico. Priznajmo si. Vsi smo tu in tam kdaj pirati. Ne tudi misliti, da niste, če vam je najnovejši Rihannin album ”Unapologetic” na mobilni telefon prenesla prijateljica, ki ga je snela na Pirate Bay. Tudi tu ste pirat. Pirat ste tudi, če ste vi oseba, ki nedovoljeno iz Blu-Ray presname serijo Parki in rekreacija. Pirat ste celo, če si to serijo kasneje na vašem predvajalniku pogledate skupaj s prijatelji, mimogrede tudi vaši prijatelji so… kaj že? Tako je – pirati! Če boste igrali računalniško igrico, ki je bila ”skrekana”, ste pirat – četudi vam jo je naložil bratranec. Tudi on je pirat.

Tudi sami zaznamujemo zabavno industrijo
Tudi sami zaznamujemo zabavno industrijo

‘ACTA’ BI LAHKO REGULIRALA NEKAJ, KAR JE DANES PRI NAS NEUTEMELJENO

Da, če bi ta trenutek živeli v Združenih državah Amerike, kjer imajo za kršitve avtorskih pravic stroge zakone, bi si danes še kako pulili lase, ko bi ugotovili, da lahko za nedovoljeno kopiranje odidete na počitnice v zapor za trideset in več let, ter plačate kazen do 80,000 dolarjev (če ste pravna oseba lahko kar do 250,000), pa se vse skupaj tudi ne sliši več tako super, kajne? Če se stvar vleče po sodiščih več let in ste zagrešili veliko škode, praktično ni kazenskih omejitev. Morda si prej zaželimo električni stol, kot da bi slišali končno sodbo.

Se še spomnite ACTE? Jaz se je zelo dobro. Tudi ameriška vlada se je. Tudi vsi ljubitelji avdio-vizualnih izdelkov se je. Seveda so si jo želeli pripeljati v Evropo. Z uporabo tega zakona bi vladam dovolili, da bi lahko kršitelje avtorskih pravic lažje obsodili kaznivega dejanja in tudi lažje sodili, brez resne birokracije in s še kako dobrimi in utemeljenimi dokazi. S tem bi lahko ustavili črni trg in piratstvo, tako vsaj menijo številni podporniki. Še večji trg, še več finančnih prilivov, bi rekli analitiki, a raje ne hitimo.

 

Kar 80.000 evrov vas lahko doleti kazen v ZDA
Kar 80.000 evrov vas lahko doleti kazen v ZDA

INDUSTRIJA SE JE UPRLA PIRATOM – A NE BREZ DOBREGA RAZLOGA

Predvsem pozabljamo na tiste, ki so si ta zakon iz ZDA zares želeli pripeljati v Evropo. Ne govorim le o filmskih studijih, govorim o vsemu: o lobijih, državnih agencijah, televizijskih mrežah, celotnemu produkcijskemu sistemu, ki ustvarja zabavništvo. Filmi, televizijski šovi, glasba, računalniške igrice so le eni izmed njih. Sem bi mimogrede lahko uvrstili tudi založništvo in celo računalniško tehniko. Celotna industrija se je uprla piratom. A kaj, ko že kar na začetku kontradiktorno nastopi ironičnost. Pirati so namreč hkrati tatovi in odjemalci/kupci njihovih storitev oziroma izdelkov. Krasno se imamo.  Industrijski nasprotniki so večkrat celo izjavili, da jih piratstvo letno oškodi za več deset milijard dolarjev (samo filmsko industrijo *5 milijard letno).

Da me ne bi napačno razumeli. Popolnoma podpiram legalne prenose in prodajo izdelkov preko spleta in fizičnega nakupovanja, vendar, ko se človeku porodi ideja, da bi za malo ali pa celo za nič denarja lahko nekaj imel, bo storil vse, da bo to tudi dobil. Morda je to celo nagon za preživetje, ki se vklopi ob celo takšnih radikalnih in smešnih zadevah, kot je piratstvo.

Pa e-knjige? Tudi tu udari piratstvo? Pri tiskanih prihaja do velikih zlorab…
Pa e-knjige? Tudi tu udari piratstvo? Pri tiskanih prihaja do velikih zlorab…

TISTI, KI GROZI BLAGAJNIČARKI KINA – NE ‘ŠTEKA’ SISTEMA

Vendar pa spet nikoli nisem razumel ljudi, ki komaj čakajo, da nek film prispe na televizijo. Zakaj preprosto ne odide v kino? Film je nazadnje narejen za to, da se ga ogleda v kinu, ne na TV. Ali pa še lažje… malo potipka Google? Ne, niti približno. Raje bo čakal več let, kot pa ”grdemu” kinematografu plačal vstopnico, ki si jo celo drzne zaračunati. Že tukaj se opazi težava, ko se ljudje ne zavedajo, kako tista ”draga” vstopnica popolnoma nič ne pomeni. Zakaj že?

Ste med tistimi, ki menijo, da cena vstopnice ni enakomerno postavljena s kvaliteto filma? Ste med tistimi, ki menijo, da kinematografi in ostali služijo bajne denarce od vaše ene vstopnice? Če ste, vam bom zaupal en preprost primer.

Zamislite si, da nocoj odidete v kino, si ogledate film po lastni izbiri. Ena sama vstopnica npr. stane pet evrov. Verbalno napadete blagajničarko, jo obsodite oderuškosti in kako si drznejo postaviti tako visoke cene, povrh pa jo obtožite še nerazumnosti. Cen tako ali tako ona ne določa, pa vseeno: od teh petih evrov plačane vstopnice, bo država želela svoj davek, imenovani davek na dodano vrednost, ki se v tem primeru zaračuna za 9,5% od cele storitve. Ko vstopnici odvzamemo davek, nam ostane le še 4,5 evra. Od tega kinematografi navadno plačajo petdeset odstotkov distributerju, ki je film sploh prinesel v dvorano. Od tega slovenski distributer svojih 50 procentov plača naprej mednarodnemu distributerju, od tega se izplača še kup davkov…

Kinematografi imajo velike obratovalne stroške
Kinematografi imajo velike obratovalne stroške

 

V redu… gremo raje nazaj h kinematografu, saj vidimo, da je že vse skupaj precej ”zakompleksano”. Kinematograf navadno dobi drugih 50%, ki mu jih je od že izplačanega 9,5% DDV-ja ostalo. Od tega si kinematograf mora plačati elektriko, najem poslovnih prostorov, kinodvoran (če so v najemu), tudi blagajničarke niso iz Kitajske in ostali uslužbenci prav tako ne… stroškov je skratka ogromno… poleg tega so tu še mnogi davki. Kaj pa se zgodi, ko želijo prenoviti svoje dvorane? Na koncu jim ostaneta 2 evra, oziroma bi raje rekli nekaj centov od vsake prodane vstopnice? Mislim, da je to malo natančnejša številka.

Podatki kažejo, da se je obisk kinematografov v zadnjih petih letih zvišal za toliko kot je prej deset let padal. Kar za 15 odstotkov. To je ”big deal”. Upajmo na čim večje uspehe naših kinematografov!

TISTI, KI BO ŽELEL PRETENTATI SISTEM – GA BO VEDNO LAHKO

Studiji, ki si prizadevajo, da bi piratstvo izginilo, hkrati skrbi, kakšne posledice bi industrija po celem svetu nosila, če bi zares preprečili vsak ilegalen spletni prenos. Industrija meni, da bi lahko brez piratstva ljudje izgubili interes v njihovih izdelkih in bi vse skupaj le še padlo. Si predstavljate svet brez vsakršnega piratstva?

Pretentati se da še najbolj nemogoč državni sistem
Pretentati se da še najbolj nemogoč državni sistem

 

To je nemogoče. Tako kot na nebu ni vedno Sonca, tudi tu ni verjetnosti da bi kaj takšnega izginilo. Čeprav si veliko podpornikov te ideje resnično želi realizirati, se bo vedno našla rešitev, kako pretentati sistem. Ali pa pretentati samo delček njihove zavesti. Ustvarjalčeve seveda. Morda celo podzavestno. Kaj pa vem, morda pa je Sonce vedno vidno na nebu? Hmmm…

Malo težko je zdaj reči, kaj Hollywood želi. Lahko bi se reklo, da si malo izmišljujejo in ne vedo kaj zares hočejo, ampak samo zato, ker je tudi njih strah. Izgubiti nekoga, ki si film ogleda preko ilegalnih prenosov, je težje, kot pa nekoga, ki si bo film kupil na Amazonu. Ampak nerodno je ko veš, da je Amazonov kupec lahko hkrati tudi pirat. Pravzaprav morajo pirate prepričati v nakup. Verjamem in se strinjam, a nekdo bo prvi korak moral storiti. Kdo bo to? Samo ACTA ni dovolj, sploh pa v tistih državah, kjer ni zakonsko podprta. Mednarodni ilegalni prenosi imajo veliko večji delež kot pa le tisti, izvršeni v Severni Ameriki.

Visokokvalitetne filmske in televizijske produkcije želijo sodelovati.
Visokokvalitetne filmske in televizijske produkcije želijo sodelovati.

 

HOLLYWOOD KLJUB VSEMU POSKUŠA AKTIVNO SODELOVATI

Pri nas še ni ponudnikov kot so Netflix, Amazon Prime in podobni, ki zdaj ustvarjajo tudi lastne spletne produkcije, le ti pa uporabnikom zaračunajo t.i. ”pay per view” (plačaj na ogled) vsebine, ki so legalno predstavljene nekemu narodu, podjetje pa odkupi licenčnino po dvojni ali celo trojni ceni. Hulu je celo brezplačen! Vse kar je, je to, da moraš živeti na ozemlju ZDA, imeti registriran račun, in že gledaš! Seveda vas v tem primeru ne bi smeli motiti številni oglasi, ki načeloma pri ostalih plačljivih ponudnikih niso vključeni. Sprašujem se, kdaj bodo ti ponudniki prišli v Slovenijo? Ti pravijo, da je Slovenija kar težak zalogaj, zaradi zakonov in neštetih omejitev. Tu je še en razlog, kako zelo je naša država preobremenjena z birokracijo.

 

Kot vemo je načinov – kako nekaj ponuditi vedno veliko, ampak ni skrivnost, da piratstvo iz leta v leto raste. Do leta 2015 bi naj zraslo za 23 odstotkov, kar morda ni navdušujoče, res pa je, da se je Hollywood v zadnjem desetletju nekaj naučil. Kljub ponavljajočim sankcijam, iz leta v leto strožjim zakonom in drugim omejitvam in regulacijam, je Hollywood namesto upiranja poskusil s sodelovanjem. Na iTunes lahko kupite katerokoli pesem za samo en dolar! Ni to noro?! Tako zelo se prilagajajo, ker vedo, da kljub svoji veliki moči želijo pristopiti h kupcu in se ga dotakniti z neverjetnimi konkurenčnimi cenami in bolje, da industrija dobi 1 dolar, kot pa nič s piratstvom. Kajpak, tudi država profitira z dajatvami! ”Win-Win” za vse!

ACTA bi lahko v Slovenijo pripeljala tako pozitivne kot negativne posledice – med drugim bi prepoznali učinek policijske države.
ACTA bi lahko v Slovenijo pripeljala tako pozitivne kot negativne posledice – med drugim bi prepoznali učinek policijske države.

 

DOBLJENA TOŽBA! IMAJO ‘SAMO’ 5 ETAŽ ODVETNIKOV

Najverjetneje se zakonodaja na področju avtorskih in materialnih pravic še dolgo ne bo spremenila in tudi ACTE ne pričakujemo, če pa ste že kršili avtorske pravice in so vas dobili, ni drugega, kot sprejeti posledice. Manj se boste upirali, bolje bo. Naj vas opozorim, da ima vsak filmski studio pet nadstropij odvetnikov… tožbo lahko še kako hitro dobijo. Avtorji so upravičeni do vrnitve škode, ki ste jo povzročili. Pika in konec. Zato tudi sam odhajam v trgovino, kjer si bom nabavil najnovejši Blu-ray predvajalnik in nekaj novih TV-serij. Še prej pa domov pobrisati vse dokaze in v cerkev k spovedniku… Čeprav škode najverjetneje ne bom vrnil, bom vsaj spoštljiv do avtorjev, ki si zaslužijo 0,03 evra od prodane enote (to nasploh toplo priporočam tistim, ki ne živijo v državi Slovenija).

Nazadnje si le sami krojite življenje in še najmanj se bo spremenilo, ko bom jaz spisal tristo razlogov proti. Saj piratstvo pri nas dandanes res ni nič kaj tako posebnega. Pa pri Vas, Hollywood?―

 

*Podatek velja za leto 2012 in velja za 5 največjih ameriških filmskih korporacij. Vir: Ameriška agencija za avtorske pravice (U.S. Copyright Agency)

 

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*