Hrana brez glutena



Hrana brez glutena… ali je to potreba ali je to ena zadnjih modnih muh? To se velikokrat vprašamo, ko vidimo vso to poplavo nasvetov in reklam za brezglutensko prehrano. Vendar v resnici so ljudje, ki ne prenašajo hrane, ki vsebuje gluten oziroma imajo intoleranco na gluten.

brezglutenska hrana pšenica

Kako ugotovimo, če tudi mi sodimo v to skupino ljudi?

Če nas pogosto mučijo glavoboli, nas napihuje, boli nas trebuh in je naše razpoloženje zelo spremenljivo, smo morda med tistimi, ki ne prenašajo glutena. Gluten se nahaja v pšenici in je največji krivec za vse alergije na hrano. Alergija na hrano se pokaže kot takojšnja reakcija po zaužitju določene hrane, vendar pa se lahko alergija manifestira tudi z drugačnimi simptomi in lahko traja več let preden ugotovimo kaj je problem. Da je organizem preobčutljiv na gluten, obstajajo različni razlogi, eden od njih je tudi ta, da se današnja pšenica zelo razlikuje od starodavne pšenice. Vse kemikalije, ki jih danes uporabljamo spremenijo kvaliteto hrane in tudi njeno sestavo in s tem tudi vpliv na človekovo telo.

Kje vse se skriva gluten?

Gluten je beljakovinska lepljiva snov v hrani, ki jo vsakodnevno uživamo. Predvsem se nahaja v žitih kot so pšenica, rž in ječmen in v hrani, ki vsebuje te žitarice, kar pomeni, da ga najdemo v vsej industrijsko pripravljeni hrani, v aditivih, zdravilih, zobnih pastah, stabilizatorjih hrane in celo konzervansih. Preobčutljivost na gluten lahko povzroča kup neprijetnih simptomov kot so:
• Depresija in tesnobnost
• Težave s koncentracijo
• Napihnjenost in bolečine v trebuhu
• Spremembe razpoloženja
• Driska
• Sindrom razdražljivega črevesa
• Chronova bolezen
• Ekcem
• Ulcerozni kolitis
• Hiperaktivnost
• Kronična utrujenost
• Psorijaza
• Možnost epileptičnih napadov
Pri otrocih s lahko pojavi oteženo dihanje in pogosta vnetja ušes. Po ocenah naj bi bilo devet od desetih oseb občutljivih na gluten in se tega niti ne zaveda. Pri nekaterih je hrana brez glutena nuja, pri drugih pa je to novo oblika prehrambnega trenda.

brezglutenska hrana gluten sladkarije

Samo brezglutenska hrana ne bo pripomogla k zmanjšanju kilogramov, nekateri bodo morda res shujšali, drugi se pa bodo celo zredili, misleč, da lahko več pojedo, ker se »zdravo prehranjujejo«. Ko se začnemo prehranjevati s hrano brez glutena, se moramo zavedati, da se le ta ne nahaja samo v žitaricah, ampak še marsikje drugje. Gluten se nahaja tudi tam, kjer ga sploh ne bi pričakovali, saj moko dodajajo izdelkom od mesa, do kečapa, različnim omakam kot so majoneza, soja, mehkim sirom in kot že napisano na začetku članka, celo v konzervansih, zobni pasti in še marsikje drugje. Vse to pa pomeni, da moramo ves čas načrtovati in razmišljati o hrani. Žitarice brez glutena, ki jih najdemo v naših krajih so: riž, koruza, proso, amarant, ajda, kvinoja, čičerika in soja. Najtežje se je seveda navaditi hrani brez kruha, čeprav v deželah kot sta Indija in Kitajska dobro shajajo brez njega. Hrana brez glutena predstavlja velik izziv, to najbolje vedo tisti, ki imajo celiakijo, saj morajo nenehno paziti, kaj pojedo, da vzdržujejo kolikor toliko normalno kvaliteto življenja. Seveda pa obstaja obilica prehranskih izdelkov in hrane, ki je brez glutena. Pa poglejmo katera.

Hrana brez glutena

Brezglutenska prehrana seveda ni nujno dobra hrana, če želimo shujšati. Dovoljena brezglutenska hrana je naslednja:
• Vse vrste sadja, od suhega do zamrznjenega
• Riž, koruza, ajda, soja, sezam
• Zelenjava, krompir, grah, leča
• Meso, ribe, jajca, gobe
• Marmelade, med, čaji, kava, sladkor, sladoled
• Prava čokolada, sladoled brez dodatkov
• Zelišča, kvas, sol, olje in kis.

brezglutenska hrana gluten zelenjava

Kot vidimo, imamo pester nabor hrane, s katero lahko pričaramo okusne obroke, brez,da bi bili prikrajšani. Ljudje, ki imajo celiakijo nimajo izbire, ostalim pa ni potrebno drastično spreminjati prehranjevalnih navad, dovolj je kanček zdrave pameti in pravilne kombinacije ter izogibanje industrijsko pripravljeni hrani. Morda se najprej odločimo za mesec brezglutenske prehrane in, če opazimo spremembe v počutju na boljše, potem nadaljujemo. Najpomembnejše pa je, da se bodo vsi, ki imajo intoleranco na gluten, izvrstno počutili ob taki prehrani.

 

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*