Veganska in vegetarijanska prehrana

Veliko primerov zastrupitev s hrano nam dokazujejo, kako je hrana lahko rizična. In ne samo zastrupitve, tudi naš izbor prehranjevanja je lahko problematičen, če se predhodno dobro ne poučimo o osnovnih potrebah človeškega organizma. Način prehranjevanja običajno spremenimo iz zdravstvenih razlogov, lahko verskih, v skrbi za živali in okolje. Dandanes se zelo veliko število ljudi prehranjuje vegetarijansko in vegansko, na tak način izražajo tudi svoj odnos do okolice. Če smo iz jedilnika izločili meso, nastane kaj kmalu problem, kaj bomo jedli. Če sta, tako vegetarijanska kot veganska prehrana dobro sestavljeni in vsebujeta dovolj hranilnih snovi, zagotovo prinašata organizmu veliko dobrega za zdravje. Vendar, če želite postati vegetarijanec le zato, ker se tako prehranjujejo znane filmske zvezde, ste v zmoti. Preden se v resnici zato odločite, stopite do nutricionista ali strokovnjaka na tem področju in z njim sestavite jedilnik, ki bo vseboval vse, kar potrebujemo.

S čim se prehranjujejo vegani?

Vegani se strogo izogibajo hrani živalskega izvora, kar pomeni, da je njihova hrana sestavljena predvsem iz žitaric, gob, sadja in zelenjave. Tudi oblačila ne smejo biti živalskega izvora, ne nosijo usnja, krzna, volnenih izdelkov, biserov, niti izdelkov iz kosti in koral, izogibajo se proizvodov in izdelkov testiranih na živalih. Zagovorniki te prehrane pravijo, da je taka hrana zelo blagodejna za organizem, dokazano je, da vegani zelo redko zbolevajo za novodobnimi boleznimi, kot so sladkorna bolezen, rak, kardiovaskularna obolenja in alergije. Strokovnjaki so potrdili, da taka hrana zadovoljuje potrebe organizma. Vsebuje obilico vitaminov, mineralov, tudi cink in železo. Fižol, različna semena in gobe so bogati zs proteini, soja vsebuje tudi vse esencialne aminokisline. V veganski hrani je manj toksičnih snovi in tudi absorpcija hranilnih snovi je boljša od normalne hrane. Edino, kar primanjkuje temu načinu prehranjevanj, je vitamin B12, katerega največ vsebuje hrana živalskega izbora, v veganski hrani ga je največ v gobah šitake, v algah, kislem zelju ter v koščicah. Zato je smotrno preverjanje nivoja vitamina B12 v krvi in, če se izkaže, da je nižji od normale, tudi jemanje suplementov v izogib resnim obolenjem kot so razne nevrološke poškodbe, polinevropatija, depresija, ter anemija( slabokrvnost).

vegani veganska prehrana vegetarijanci vegetarijanska prehrana krožnik

Kako pa jedo vegetarijanci?

Vegetarijanska dieta je manj rigorozna od veganske, saj se le ti delno prehranjujejo tudi s hrano živalskega izvora kot so mleko, jajca, mlečni izdelki, jajca, maslo. Mesu se seveda izogibajo. Ravno tako velja, da je vegetarijanska hrana zdrava, ima zelo pozitivne učinke na človeški organizem, ljudje, ki se tako prehranjujejo, manjkrat obolevajo za kardiovaskularnimi obolenji, rakavimi obolenji, sladkorno boleznijo, povišanim krvnim tlakom in debelostjo. Raziskave dokazujejo tudi, da so bolj zdravi vegetarijanci, ki ne jedo jajc in mlečnih proizvodov.  Seveda pa tako veganski kot vegetarijanski način prehranjevanja lahko škodujeta, če nismo zmerni. Omejiti moramo sladkor, belo moko, vso konzervirano in cvrto hrano. Med nosečnostjo je dobro, da nismo preveč rigorozni in, da si privoščimo tako jajca kot mlečne proizvode ter ribe. Paziti moramo na pravilno sestavo hrane, kajti nepravilna prehrana, pomanjkanje vitaminov in mineralov lahko slabo vplivajo na razvoj ploda.

vegani veganska prehrana vegetarijanci vegetarijanska prehrana zelenjava

Najpogosteje napake, ki jih delajo vegani in vegetarijanci so pomanjkljivo znanje o sestavi hrane in slabo planirana dieta. Pogosto pripelje do pomanjkanj vitamina B12 in posledično nevroloških obolenj. Zavedati se moramo, da naše telo, za nemoteno delovanje, potrebuje 22 aminokislin, od teh jih 8 ne more proizvesti samo. Neobhodno pomembne so tudi beljakovine, rastlinske imenujemo nepopolne beljakovine, beljakovine živalskega izvora imenujemo popolne beljakovine. Zato moramo poznati kombinacije živil, s katerimi zadovoljimo vse potrebe telesa. Če uživate mleko, jajca in sir, kombinacije hrane niso tako pomembne.Tudi »obogatitev« vegetarijanske prehrane z različnimi prigrizki kot so čips, keksi, ni ravno dobra izbira. Nabirajo se samo prazne kalorije, nimajo pa hranilne vrednosti.

vegani veganska prehrana-vegetarijanci vegetarijanska prehrana surovo

Enoličen meni, napačne predstave o potrebnih beljakovinah za naše telo, so lahko vzrok napačnega prehranjevanja. Zato, preden se odločite za takšen način prehranjevanja, se ne pozabite posvetovati s strokovnjakom na tem področju, sestavite si jedilnike, ki bodo zadostili potrebam našega organizma in ne pozabimo na zdrav življenjski slog.

 

 

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*