Avokado



Malo zeleno čudo, po imenu avokado. Hruški podoben sadež, poznan tudi kot aligatorjeva hruška, se na našem koncu sveta le redko znajde na krožniku. Nekaj k temu pripomore to, da ne gre za domač sadež, nekaj pa tudi to, da je večini neznan in ne ve, ali ga uvrstiti med sadje ali zelenjavo niti, kako in kje ga uporabiti.

Kar je velika škoda, saj avokado sodi med daleč najpopolnejšo živilo na svetu. Poln hranil, ki jih naš organizem nujno potrebuje, v kombinaciji z odličnim okusom in vsestransko uporabo, ne bi smel manjkati v nobeni kuhinji. Prav zato ga je potrebno boljše spoznati in seveda več uporabljati.

Zdravilni učinki avokada

  • vsebuje 25 esencialnih hranil, med drugim je bogat z vitamini A, B, C, E in K, vsebuje pa tudi baker, železo, fosfor, magnezij in kalij- zato ne preseneča, da se uvršča med najbolj zdrava živila na svetu
  • ohranja zdrav vid in preprečuje starostno degeneracijo oči, zahvaljujoč visoki vsebnosti luteina
  • ker je poln vlaknin- ima jih več kot katerokoli drugo sadje- pomaga pri prebavi in uravnavi krvnega sladkorja
  • znižuje holesterol in uravnava krvni pritisk
  • ima neverjetne protivnetne učinkovine, ki pripomorejo k zmanjšanju vnetij in degenerativnih obolenj
  • je odličen vir folne kisline, saj skodelica avokada vsebuje kar 23% le-te; uživanje folne kisline se priporoča zlasti nosečnicam
  • je zakladnica antioksidantov, med drugim premore tudi izredno pomemben vodotopni antioksidant glutation, ki krepi imunski sistem, pomaga pri vzdrževanju zdravega živčnega sistema; zaradi visoke vsebnosti antioksidantov pa je tudi svojevrsten eliksir mladosti
  • vsebuje oliensko kislino, ki izboljša in podpira kardiovaskularni sistem- po domače- ohranja zdravo srce in ožilje, varuje pa tudi pred rakom
  • preprečuje slab zadah- ker čisti črevesje, tako neposredno “vpliva” na glavnega krivca le-tega
  • uživanje avokada pripomore k boljši absorpciji hranil in pomaga pri boju s prostimi radikali
avocado-71567_640
Takole bi moral izgledat vsak avokado: lepo, svetlo zelen, mehak in kremast ter seveda slasten

Kaj pa maščobe?!

Nekoliko slab sloves se avokada drži zaradi visoke vsebnosti maščob, vendar ne povsem upravičeno. Res je, da je avokado bogat z maščobami, saj vsebuje skoraj skoraj 85% le-teh, toda gre za zdrave in dobre maščobe. Sestavo maščob v avokadu lahko razdelimo na 3 dele. Prvi del so t.i. fitosteroli, ki pomagajo imunskemu sistemu in preprečujejo vnetja. Drugi del so t.i. polihidroksilni maščobni alkoholi, ki imajo tako kot fitosteroli, protivnetne učinke. Tretji del pa je že omenjena olienska kislina, ki pomaga pri absorpciji hranil ter ohranjanju zdravega srca. Končna razsodba je torej, da se maščob v avokadu ni potrebno bati.

Kako vedeti, kdaj je zrel

S trenutkom, ko je avokado ravno prav zrel za uživanje znajo biti težave. Sedi na polici, čisto čvrst in kot takšen povsem neuporaben. Potem človek nekoliko pozabi nanj in naslednji dan z grozo ugotovi, da je avokado sedaj že preveč zrel- premehak in črn in kot takšen povsem neuporaben.

Če ne zaupate mehkobi in temnejši barvi kože, lahko zrelost preverite s tem, da odškrnete “čepek” in pogledate barvo mesa- v kolikor je ta privlačne, svetlo zeleno-rumene barve, potem je čas, da si ga privoščite.

Nezrelega avokada pa nikoli ne hraniti v hladilniku, saj to zaustavi proces zorenja, pustite ga zoreti na sobni temperaturi; v kolikor pa želite pospešiti ta proces ga dajte v papirnato vrečko in dodajte jabolko in/ali banano.

Ena slabosti avokada je ta, da ni najbolj obstojen ter hitro pridobi neprivlačno rjavo barvo, ki lahko vpliva tudi na okus. Začasno se da težavo rešiti z dodatkom limone oz. druge kisline, vsekakor pa ga je po uporabi smotrno čim prej uporabit. Avokado, ki nam ostane je najbolje pustiti v olupu, meso pa pokapljati z limonim sokom ter zaviti v folijo ali drugem delu olupa, če ostane nepoškodovan in ga hraniti v hladilniku.

avocado-219743_640

Par idej in receptov, kako in kje avokado uporabiti

Največ hranil v avokadu naj bi se nahajalo prav ob sami koži oz. olupu, zato je pomembno, kako ga pripravimo oz. olupimo. Najlažje je avokado prerezati po dolgem ter ga potem olupiti, podobno kot banano. Lahko pa ga samo prerežemo in vzamemo na pol ter meso izdolbemo z žlico.

Kar je najboljše pri avokadu je to, da je tako vsestranski in uporaben, da se lahko uporabi tako za sladko kot za slano.

Tekne na popečenem toastu, potresen s soljo in malo rdeče paprike. Nasploh je odličen v sendvičih in je krasen nadomestek za maslo. Dobro nadomešča tudi kislo smetano, kadar se ga zmeša z limoninim sokom in soljo. Narezan na krhlje ali koščke je kot nalašč za solate, pice ter je krasna protiutež ostreje začinjeni hrani (npr. polenta s fižolovim čilijem in na krhlje narezanim avokadom).

Iz njega se da delati okusne namaze, eden takšnih je vsem dobro poznan guacamole, seveda pa je tudi tukaj potrebno domišljji dati prosto pot in se igrati z okusi. Iz njega se da narediti tudi slastno zabelo za solato: spasiran avokado z dodatkom limoninega soka, soli, jedilnega kvas in začimb oz. zelišč po okusu je krasen za testeninske solate.

Verjeli ali ne- uporabi se lahko tudi za izdelavo čokoladne torte, dobro pa so poznani razni moussi in pudingi, ki se dajo narediti. Zrel avokado, zmešan z datlji in kakavom ter malo mandljevega mleka je hitra in okusna sladica, ki je tudi zdrava. Uporabi se lahko tudi v smutijih, ki bodo na njegov račun pridobili na kremasti strukturi.

Največ bomo iz njega pridobili, kadar ga zaužijemo presnega oz. toplotno neobdelanega. Ni pa potrebe po kupovanju ekološko pridelanega, saj so si strokovnjaki enotni, da je njegova koža dovolj dobra zaščita pred pesticidi, hkrati pa se uporabi le malo teh pri njegovi pridelavi.

8939792698_41144ed3b9_b

Ne samo v kuhinji

Avokado pa ni uporaben samo v kuhinji in za zaužitje, pač pa je primeren tudi za nego kože. Avokadovo olje se tako redno uporablja v kozmetični industriji, saj odlično navlaži kožo, pomaga pri sončnih opeklinah, gladi gubice, neguje in hrani suho kožo ter vrne lesk, sijaj in življenje v poškodovane lase.

2 komentarja

  1. samo krajnc

    kdaj avokado dati na prosto hvala in lp

  2. Avokado je najbolje hraniti na prostem, ne v hladilniku- tja sodi šele, ko je zrel. Dozori pa naj na sobni temperaturi.

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*