Gibanje – eliksir zdravja



Sedaj, ko je mimo Novo leto, je čas za naše zaobljube….torej: shujšal-a bom, zdravo se bom prehranjeval-a, več se bom gibal-a. Pa začnimo kar…z gibanjem. Telesna dejavnost nam nudi toliko, da lahko njen učinek primerjamo celo z eliksirjem zdravja. Gibanje nas razvedri, zmanjša se tveganje za resnejše bolezni, podaljša nam življenje in nam pomaga vzdrževati normalno telesno težo. In ob vsem tem ni nobene potrebe po hudih športnih dosežkih, ni potrebno, da postanemo ultramaratonec, ampak je dovolj zgolj in le…..gibanje. In še nekaj velja poudariti…nikoli ni prepozno.

Tek ugodno deluje na naše kosti
Tek ugodno deluje na naše kosti

Strokovnjaki že dolgo časa vedo, da številne bolezni, ki nas pestijo, niso toliko posledica staranja kot negibanja. Ženske, ki ostanejo telesno aktivne po petdesetem letu, so tako zdrave kot dvajset ali več mlajše ženske. Živijo dlje, kajti aktivnost in kondicija v srednjih letih zmanjšata smrtnost v naslednjih dveh desetletjih za kar 23%…to pa ni tako malo. Že tri tedne mirovanja v postelji lahko katastrofalno poslabša srčnožilno kondicijo in delovno sposobnost. Torej, gibanje ni le vložek v prihodnost, ampak se boste zaradi gibanja počutili mlajši, srečnejši in pravzaprav tako boste tudi videti. Olajša nam tudi vsakodnevno življenje. Kaj ni mučno, če ne moremo nosit nakupovalnih vrečk brez da bi se zadihali, smo brez energije pri vsakodnevnih opravilih, ne zmoremo stopnic brez, da bi lovili sapo? Aerobne vaje in vaje za moč ter raztezanje zelo izboljšajo našo kondicijo in seveda naše vsakdanje življenje.

Kakšne koristi ima vadba?

Vadba, kakršnakoli, nam mora dati energijo in elan. Par minut telovadbe ali vsaj deset minut hoje nam požene kri v možgane in nas zbistri. Če smo telesno aktivni se pomembno izboljša naš spanec, prej zaspimo in spimo lahko celo uro več. Redna vadba nas pomirja.

Hoja - odlična oblika gibanja, primerna za vse starosti
Hoja – odlična oblika gibanja, primerna za vse starosti

Že ena ura aerobike zmanjša stres, napetost, jezo in celo utrujenost. Tisti, ki so bili pred vadbo depresivni, pa ta učinek občutijo še bolj. Gibanje lajša kronično bolečino, vročinske valove v menopavzi, krepi samozavest. Splošno počutje se zelo izboljša, to pa gre na račun endorfinov, snovi, ki jih telo proizvaja in ki se pri vadbi sproščajo ter nas osrečujejo. Tudi naše srce ostaja z gibanjem bolj zdravo. Srce je mišica in ga, tako kot druge mišice, z redno vadbo jačamo in krepimo. Tako črpa z manjšim naporom, stene arterij ostajajo bolj prožne in s tem se zmanjša nevarnost obolenja srca. Zmerna do intenzivna vadba, pri kateri porabimo od 1200 kilokalorij do 1600 kilokalorij, lahko izboljša holesterol in sicer na tak način, da se dvigne nivo “dobrega holesterola” (HDL), le ta pomaga preprečevati zamašitev arterij. Redna vadba preprečuje tudi oksidacijo “slabega” holesterola (LDL) in mu onemogoča, da bi se oprijel žilnih sten. Ni ravno nujno, da se lotimo dvigovanja uteži in vadbe na različnih fitnes napravah, dovolj bodo aerobne vaje kot so tek in hoja, kolesarjenje in tudi ples. Tudi ne rabimo kupovati drage opreme in obiskovati telovadnic, bolj aktivni lahko postanemo že pri vsakdanjih opravilih….torej namesto dvigala uporabimo stopnice, do trgovine se odpravimo peš, pridno delajmo na vrtu, če ga imamo in še bi lahko naštevali. Redna vadba nam poveča tudi pljučno kapaciteto in z njo kompenziramo 1% propadanja pljuč, ki se zgodi vsako leto po 25 letu starosti. Z aerobno vadbo lahko povečamo našo pljučno kapaciteto od 6 do 20%, lahko celo do 50%. Ko se zveča sposobnost pljuč, imamo v njih več kisika in ogljikov dioksid jih hitreje zapušča. In končni učinek…ne zadihamo se več tako hitro. Tudi naše kosti so deležne “ugodnosti”, ki jih prinaša redna telesna vadba. Le te se še posebej krepijo s tekom in dvigovanjem uteži. Ženske po 50. letu, ki redno trenirajo za moč ( vsaj dvakrat na teden), se gostota kosti poveča praviloma za 1%. Premalo gibanja pri ženskah v menopavzi povzroča propadanje kostne mase in sicer za 2%, zaradi tega so lahko tudi bolj nagnjene k padcem, oboje skupaj pa je potencialno nevarna kombinacija. Redna vadba pomaga tudi zmanjšati nevarnost, da zbolimo za rakom na pljučih, (sploh, če smo kadilci), na dojkah, prostati, maternici in debelem črevesu. V Veliki Britaniji so naredili raziskavo, ki je zajela  tisoč primerov raka debela črevesa in se je izkazalo, da ljudje , ki redno vadijo, zmanjšajo za kar polovico pojav bolezni, celo, če kadijo in so debeli. Ni sicer jasno na kakšen način pomaga vadba, verjetno pa zmanjša stres do take mere, da omili njegove posledice in varuje pred preveliko telesno težo. Vsekakor ima redna telesna vadba ali kakršnakoli oblika gibanja koristi od glave do pete. Z njo si jačamo mišice, zmanjšujemo nevarnost za pojav bolezni kot je sladkorna bolezen, celo nevarnost pojava žolčnih kamnov, prepolovi se pojavnost srčnožilnih obolenj, ojačamo si imunski sistem, podaljša nam življenje.

Kakšna vadba torej?

Telesna aktivnost seveda ni nujno omejena le na telovadnico, pa tudi ne na točno določen čas. Enostavna formula, ki nas prepriča v gibanje je ta, da počnemo to, kar imamo radi. Naj bo to hoja, tek, kolesarjenje, plavanje, važno je le, da to počnemo konstantno. Če želimo pridobiti kondicijo, moramo vaditi v takem tempu, da porabimo z vadbo vsaj 1000 kalorij do 2000 kalorij na teden. To pa ustreza 30 minutam hoje na dan ali 2,5 km teka na dan. In še bi lahko naštevali, ampak izbira naj bo naša. Zato pozabimo na izgovore, kajti prednosti, ki jih prinaša gibanje so neverjetne. Vnesimo dejavnost v naš vsakdan, pa naj bo to le hoja po stopnicah, vrtnarjenje, košnja vrta, hoja po snegu, sesanje stanovanja, daljša hoja po nakupovalnem centru.

Tudi pomivanje oken je oblika gibanja
Tudi pomivanje oken je oblika gibanja

Šport oziroma dejavnost, ki si jo bomo izbrali zase, pa naj bo prilagojena nam in našemu zdravstvenemu stanju. Zavedati se pa moramo nečesa:” Neaktivnost je nevarnejša od kajenja.”  Zato…gibajmo se.

 

 

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*