Ješprenj, naš vsakdanji



Ko omeniš ričet, se 90% ljudi odzove negativno. Zakaj? Pojma nimam. Vem pa eno. Zelo je dober in zdrav. Ričet je jed iz ječmena. To pa je zelo staro in trpežno žito. Za pridelavo je nezahtevno in vremensko zelo odporno. Današnje gojeno žito je prilagojeno z gensko mutacijo, saj je prvotno divje žito imelo izredno krhke in lomljive rese.

Ješprenj
Oluščen ječmen spremeni ime in postane ješprenj

Ječmen uporabljajo pri pridelavi piva in viskija. Iz ječmena pridobivajo slad, ki je osnova v pivovarski industriji. Prav tako iz njega delajo kvas. Pražen ječmen pa se je nekoč uporabljal kot kavni nadomestek. Ječmenova kava pa se ponovno dobi na trgovskih policah. Njena prednost je, da ne vsebuje kofeina in je primerna tudi za otroke in bolnike.

Prav tako se ječmen uporablja kot krmno žito. Zelo radi ga imajo konji. Vemo pa, da so to izredno plemenite in močne živali.
Izvira iz JV Azije in Etiopije. Omenjajo ga že viri stari 9000 let. Prvi recept za Ječmenovo vino je opisan 2800 let pred našim štetjem. Rimski atleti in gladiatorji so ga uživali za moč. Na Kitajskem pa je veljal za simbol moškosti zaradi številnih semen v klasu.

Ravno zaradi visoke energijske vrednosti, je dobro, da se na naših krožnikih znajde pogosteje. Z njim namreč zaužijemo manjšo količino hrane, ki nas pusti dalj časa site. Energijska vrednost ječmena na 100g surovega živila: 354 Kcal, glikemični indeks 45, 73 g ogljikovi hidrati (od tega 0,8g sladkorja in 17g vlaknin), 12g beljakovin (primerjava s špinačo, ki ima 6-8g), 2,3g maščob (te nas nasitijo za dalj časa). Prav tako ječmen vsebuje vse vodotopne vitamine in številne minerale v idealnih razmerjih. Vsebuje tudi visok nivo klorofila, ki pospešuje rast tkiv s pomočjo rdečih krvničk na katere se kisik zelo dobro veže. Ravno tako klorofil poskrbi za čiščenje in razstrupljanje telesa.

Ali ste vedeli, da eno od vrst Eko ječmena zalivajo s 1000 in več let staro ledeniško vodo?

Priprava jedi iz ječmena niti ni tako komplicirana. Večji problem je, da žito premalo poznamo ali nimamo idej, kaj in kako. Zanemarljivo pa ni niti dejstvo, da je ješprenj lokalno žito in ga tako naš organizem še boljše izkoristi.
Sama ječmen oz. ješprenj ogromno uporabljam ravno zato, ker ga malo pojem in sem dolgo sita. Ko imam čas, ga vržem pol ali celo kilo v lonec in kuham. Nekateri ga čez noč namakajo. Jaz ga ne. Potem ga razdelim v porcije po pest ali dve in shranim, malo v hladilnik, malo v skrinjo. Ješprenj je krasen nadomestek za riž ali mleto meso. In potem je vse lažje.
Za zajtrk si privoščimo lahko tudi kosmiče, ki jih kupimo v vseh bolje založenih živilskih trgovinah. Tam nam poleg kaše ponujajo tudi moko in droben ješprenj-ješprenjček. Tako postane Ješprenj, naš vsakdanji.

Ričet poznamo skoraj vsi. Kuhamo ga na tisoč in en način. Sama imam v ričetu rada veliko zelenjave. Prav tako lahko skuhamo ješprenčkovo juho. Suha juha z ješprenom in domačimi klobasami pa tudi ni slaba ideja.
Namesto klasičnih polpetov, lahko naredimo ješprenove iz kaše ali kosmičev. Mesno omako včasih lahko zamenjamo z ješprenovo omako. Pripravimo jo po receptu za mesno, le namesto mesa pražimo že kuhan ješprenj. Pa še hitreje je narejena.
Sarme nadevamo z ješprenovo maso, ki smo jo pripravili podobno kot mesno. Žlica lanenega semena pa bo jed le še obogatila. Enako velja tudi za polnjene paprike ali drugo zelenjavo.
Kot priloga, se ješprenj poda povsod namesto riža. Ješprenjeva rižota v tisoč in eni obliki pa je naravnost fantastična. Sama jo imam najraje z orehi in malo smetane. Prihaja pomlad in prvi poganjki divjih rastlin. Samo sprehod v naravo, utrgamo par lističev divjih rastlin, doma jih le operemo, narežemo in dodamo ješprenu. Krasna fast food malica. Če želimo, pogrejemo, ali pa tudi ne. Malo olja ali smetane, pa je.

Ješprenj nam ponuja tudi pripravo raznovrstnih solat. Pri teh je edina omejitev naša kreativnost. Ješprenj je lahko osnova ali dodatek.
Imate radi rižev narastek? Ješprenov je boljši. Že kuhanemu ješprenu dodamo sladko smetano, stepena jajca in posladkamo po želji. Namažemo pekač, vlijemo vanj maso in spečemo. Odlična kombinacija je z jabolki. Pekač obložimo z peki papirjem in ga posujemo s sladkorjem. Jabolka narežemo ali naribamo in damo na dno pekača. Po jabolkih razporedimo plast ješprena, ki smo ga zmešali s sladko smetano in jajci. Postopek lahko ponovimo, da dobimo več plasti. Narastek spečemo in malo ohladimo. Pekač pokrijemo s krožnikom ali pladnjem in obrnemo. Sladica je nared. Za vegane je varianta z bananami. Kuhan ješprenj zmešamo s pretlačenimi bananami in spečemo. Hitro, enostavno in odlično.
Sadnim solatam lahko dodamo tudi ješprenj in postale bodo krasna popoldanska malica.

Ne pozabite, ješprenj je nasiten, zato pazite na količine. Tretjina od riža bo dovolj.
Obilo užitkov pri pripravi in jedi vam želim.

En komentar

  1. Mojca Vesel

    Tudi sama veliko uporabljam ječmen. Je izredno okusen in hranljiv. Vendar pozor! Žita je potrebno namakati. Včasih je to bilo veliko bolj znano, še svoje stare mame se spominjam, kako je vedno opozarjala, da je stročnice vedno potrebno namakati. In čudi me, da najdemo le na redkih izdelkih še takšna navodila. Včasih je pisalo na embalaži in sedaj je veliko ljudi na to pozabilo ali pa enostavno ne vedo. In zakaj namakati? Zaradi toksičnih snovi v ovojnici žit (fitati, tanini, goitrogeni). Pozanimajte se podrobneje, tudi namakalni čas od stročnice do stročnice je različen. Sama običajno namočim fižol preko noči, riž, ječmen, ajdo, proso ipd pa za nekaj ur (priporočljivo je cca 7). Srečno in veliko zdravja vsem.

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*