Prehrana dojenčka in mamice



Materino mleko je najkakovostnejša prehrana dojenčka in prav gotovo ga nobena mlečna formula ga ne more povsem nadomestiti. S prehranskega vidika je za novorojenčka vsak pripravek iz predelanega kravjega mleka manj kvaliteten. Zato je velika sreča, da lahko večina mamic svojega dojenčka podoji.

Med nosečnostjo se dojke pripravijo za dojenje. Prve dni se v njih tvori mlezivo ali kolostrum, ki je zaradi svoje sestave zelo pomembna prehrana dojenčka. To je posebna oblika mleka, ki bogata z rudninami in vitamini. Že čez nekaj dni pa se izoblikuje pravo mleko s številnimi protitelesi. Protitelesa, ki jih tvori materin organizem, so pomemben vir hranil, ki poskrbijo za zdravstveni status otroka v prvih mesecih življenja, saj varujejo otrokovo črevesje pred boleznimi kot je na primer gastroenteritis. Mlezivo vsebuje manj maščob in sladkorja kot zrelo mleko, zato ga dojenček lažje prebavlja. Hkrati manj verjetno povzroča alergijske reakcije. Slednje pa se lahko vseeno pojavijo, če se mamica ne prehranjuje zdravo. Med samim dojenjem med mamico in njenim malčkom pa se vzpostavlja zelo čustven odnos. Zato bi moralo biti dojenje kot prehrana dojenčka sprejeto s strani nje in partnerja, prav spodbujano s strani zdravstvenega osebja in morda celo sorodnikov, saj je ženska, ki je postala prvič mamica v prvih dneh po porodu negotova. Dojenja se je treba tako kot vsake stvari, ki jo ženska počne prvič, naučiti. Dojkam namreč niso priložena navodila za dojenje.

Najboljša prehrana dojenčka je materino mleko.
Najboljša prehrana dojenčka je materino mleko.

Pravilno in pogosto pristavljanje novorojenčka k prsim od rojstva dalje, bo pripomoglo k hitrejši in uspešni tvorbi mleka. Prsi so namreč polne in napete, dojenje jih sprošča, kar pa spodbuja k novi tvorbi mleka. Novorojenček seveda težko sesa mleko, če se mu zamaši nos. Težje pije tudi pri nabreklih prsih, zato si mamica lahko pri tem pomaga s toplo kopeljo, ki omogoči, da bradavica štrli in mleko začne teči. Če je malček utrujen od jokanja ali kakorkoli vznemirjen, ne bo sesal dobro. Ker je prehrana dojenčka v največji meri odvisna od matere se tukaj lahko pojavi problem zaradi poporodne depresije. Po porodu namreč mamica lahko občuti nelagodje in nemoč zaradi česar lahko izgubi občutek za lakoto. Mleko se brez hrane ne more tvoriti, zato je pomembno, da se mamica umiri in poskuša jesti kvalitetno hrano. Le tako bo dovolj hormonov, ki skrbijo za sproščanje in tvorbo mleka. Hrana, ki vsebuje veliko cinka, lahko nadomesti njegove zaloge in omili otožnost. Zato je prva pomoč za mamico tudi prava prehrana. Za tak slučaj se priporoča morska hrana, semena, kalčki, leča in rjavi riž. Pomembno je da je prehrana dojenčka čim manj pogojena s stresom ali drugimi napetostmi, saj bo tako otrok kasneje za jedilno mizo bolj sproščen.

Prehrana dojenčka je odvisna od prehrane doječe mamice

Marsikdo je prepričan, da mamica za tvorbo mleka ne potrebuje posebne prehrane. In vendar mora biti prehrana ženske v času dojenja zelo hranljiva in kakovostna. Prehrana dojenčka iz materinega mleka vsebuje vse potrebne snovi le, če jih je mamica zaužila. Če je pri zauživanju hrane zmerna, lahko mamica zaužije vse kar si zaželi. Pogoj je le, da je prehrana pestra, uravnotežena in raznovrstna. Tudi začimbe niso noben problem, saj po svetu v različnih kulturah matere zauživajo tudi zelo ostre začimbe, a vseeno uspešno dojijo svoje otroke. Izogibati se je potrebno le večjim količinam kave, čokolade in hudi razvadi kot je kajenje. Tudi alkohol je posredno slaba prehrana dojenčka, čeprav pa pivo v majhnih količinah spodbuja nastanek mleka, kar pa je koristno.

Pri prehrani mamice, ki doji je potrebno upoštevati povečane potrebe po energiji in vseh hranilnih stvareh.  Tem povečanim potrebam mamica zadosti s povečanjem telesne teže  tekom nosečnosti. Hujšanje po porodu je tako velik nesmisel, saj je samo dojenje najboljša shujševalna dieta. Ženska sicer ne bo hitro shujšala, bo pa zagotovo. Če se presežki kilogramov počasi nabirajo v devet mesečnem obdobju, se bodo toliko časa tudi topili. Mamice dostikrat postanejo obremenjene s svojim videzom in s tem povezano povečano težo, a vendar se je treba zavedati, da je prehrana dojenčka prva na udaru, če se mamica odloči za kakšno zelo radikalno dieto. Pravo hujšanje z odrekanji namreč pomeni veliko tveganje za slabo tvorjenje mleka. In čeprav je polnomastno mleko s prehranskega vidika neprimerno hranilo za mamico, se ga vseeno ne bi smela odreči, saj je maščoba potrebna za topljenje vitaminov A, D, E in K.

Prehrana dojenčka - dojenje vas nič ne stane.
Prehrana dojenčka – dojenje vas nič ne stane.

Večjo pozornost kot samo hujšanje naj ima zadostno zauživanje hranilnih snovi. Prehrana dojenčka namreč potrebuje vse hranilne snovi kot mamica. Glavne hranilne skupine, ki v prehrani mamice ne smejo manjkati so beljakovine , ogljikovi hidrati, vitamini in omega 3 maščobne kisline. Beljakovine (aminokisline) so v prehrani zelo pomembne, saj predstavljajo izgradnjo celic, imunskih snovi, encimov in hormonov. Zaradi dojenja je potrebno količino beljakovin nekoliko povečati in pri tem upoštevati njihovo biološko vrednost. S kombiniranjem beljakovin rastlinskega in živalskega izvora je možno zadostiti potrebam po vseh 22 aminokislinah, s katerimi telo potem izdela beljakovine za svoje normalno delovanje.



Hormon, ki je odgovoren za izdelavo mleka je prolaktin. Če tega hormona ni v zadostni količini ali ga sploh ni, se mleko ne more tvoriti. Molekularna struktura hormona je zelo zapletena, saj povezuje slabih dvesto različnih aminokislin. Iz slednjih pa je sestavljen tudi hormon, ki sprošča mleko, oksitocin. Če doječim materam začne primanjkovati mleko, naj nemudoma zaužijejo beljakovinski obrok (solata s fižolom in zrezek, posneto mleko s polento) ali spijejo čisti beljakovinski napitek (prehransko dopolnilo) iz kombinacije živalskih in rastlinskih beljakovin. Pri teh prehranskih dopolnilih pa je potrebna previdnost. Primerni so namreč tisti, ki so sestavljeni iz sojinih in sirotkinih beljakovin, pripravljeni z vodo ali posnetim mlekom, kajti maščoba za nekaj ur zavre vsrkavanje beljakovin. Z neupoštevanjem tega pravila je posredno tudi prehrana dojenčka osiromašena za beljakovine.

Če ima mamica možnost zaužitja avokada, rdeče pese, limoninega ali jabolčnega soka pol ure pred glavnim obrokom, se bo izkoristek beljakovin povečal. Zaradi tega se okrepi izločanje želodčne kisline, poveča se učinek delovanja encimov in razgradnja beljakovin. Vzporedno s tem sta novorojenček in mamica manj napeta. Kalcij, ki je naravno pomirjevalo in se nahaja v mleku, se na ta način bolje razgradi. Prehrana dojenčka pa je nadzorovana in usmerjena tudi s pomočjo vitamina C, saj ta zmanjšuje učinke snovi, ki bi lahko povzročale alergijo. Zanimiva je vloga  neesencialne aminokisline tavrin, ki pomirja. Ker je nosečnost nujno pogojena s stresom, je tudi količina te kisline zmanjšana. To pa lahko občuti tudi novorojenček, ki svojo ugotovitev sporoča z jokom. Aminokislina tavrin je naravno prisotna v materinem mleku, zato je tudi s tega stališča dojenje tista prehrana dojenčka, ki omogoča pravilen razvoj. Žal pa je s prehrano aminokislina manj vegetarijankam, saj je v rastlinskih beljakovinah ni. Na umirjenost mamice pa vplivajo tudi kompleksni ogljikovi hidrati. Te se lahko zauživa v polnozrnatem kruhu, neoluščenem rižu, semenih, stročnicah in z raznimi vrstami kaše. Več kot bo mamica zaužila ogljikovih hidratov, bom bo mirna in več mleka bo imela za svojega dojenčka. Da so hidrati resnično pomembni vir hrane za dojenčka, pove tudi dejstvo, da morajo zasesti vsaj 55% prehrane doječe mamice. Obstaja pa tudi preprost trik s katerim lahko mamica vpliva na količino mleka. Že sam kozarec vode naj bi pomagal.

Pomembna prehrana dojenčka so tudi vitamini B skupine

Vitamini B skupine so nenadomestljiva prehrana dojenčka in mamice, saj ključno vplivajo mehanizme dojenja in razpoloženje. Vitamin B1 dviguje razpoloženje. Če dojenček joka, mu pomaga zmanjševati stres in zmedenost. B2 je vir tvorbe energije. Če ga telesu primanjkuje, se to opazi z razpokami v ustnih kotičkih. Hormon serotonin se tvori s pomočjo vitamina B3. Čeprav arašidi vsebujejo veliko tega vitamina, za doječo mamico ni priporočljivo njihovo uživanje, saj so oreščki na splošno lahko vir okužb s plesnimi. Boljša alternativa je kos polnozrnatega kruha s tunino. Lahko pa si mamica izbere tudi avokadov namaz s koščki perutninskega mesa in sesekljan česen. Jajčne jedi, postrvi, polnovreden kruh so zelo dober vir vitamina B5, ki zavira vnetja in povečuje vzdržljivost. Tudi vitamin B6 je zelo pomemben za tvorbo različnih hormonov kot so prolaktin, endorfin, serotonin ali noradrenalin in za aminokislino tavrin. Ko se novorojenček rodi, je mreža povezav med možganskimi celicami v njegovih možganih že stkana. Ob božanju in ljubkovanju dojenčka, se dendriti razvijejo še bolj, vendar pa je prvi pogoj za utrditev te mreže vitamin B7 oziroma holin. V samem mlezivu (prvo materino mleko) je prehrana dojenčka štirikrat bolj obogatena s holinom kot v kasnejšem materinem mleku, zato je zelo priporočljivo, da dojenček dobi to najpopolnejšo in prvovrstno hrano. K sreči so viri holina zelo široki, saj ga materino telo lahko proizvaja in shranjuje. Vitamin se izdeluje iz aminokislin mationina in serina ter folne kisline (vitamin B9) in vitamina B12. Holin pa je dostopen tudi preko govedine, masla, rumenjaka, cvetače, pšeničnih kalčkov in sojinega lecitina.

Prehrana dojenčka - šparglji so odličen vir folne kisline
Prehrana dojenčka – šparglji so odličen vir folne kisline

Že omenjena folna kislina, ki ima sicer večji pomen v času pred spočetjem in v prvih mesecih nosečnosti, je ravno tako pomembna tudi za čas dojenja, saj sodeluje pri pretvorbi beljakovin v hormone in nevrotransmiterje. Ker se s kuhanjem uniči skoraj vsa, je temno zeleno listnato zelenjavo bolje uživati surovo. Prehrana dojenčka in tudi starejšega otroka ne sme biti prikrajšana na vitamin B12, saj ta sodeluje pri obnovi rdečih krvnih telesc in s tem preprečuje slabokrvnost ali anemijo. Spodbuja pa tudi k rasti in ješčnosti otroka in odpravlja razdražljivost. Poleg maščobnih kislin in folne kisline je zadostna količina vitamina B12 ključna komponenta v prehrana dojenčka. Pri njih je sprva večina živčnih celic v možganih še neovitih z mielinsko ovojnico, te pomembne prehranske komponente pa so ravno pomemben sestavni člen beljakovinskega in maščobnega dela teh ovojnic.

Prehrana dojenčka in omega 3 maščobne kisline

Tudi omega 3 maščobne kisline preko materinega mleka pridobi otrok. Te so ravno tako pomemben prehranski vir, saj vplivajo na pravilen razvoj očesne mrežice in živčevja. Če dojenček preko mleka dobi zadosti omega 3 kisline, ima boljše psihofizične lastnosti, bolj oster vid in boljši splošni razvoj. Če razvoj normalno poteka, se potreba po tej kislini hitro potroji, zato je pomembno, da mamica uživa ribe.

3 komentarji

  1. Hvala za ta članek , Irena 🙂
    Da ima mati zdravo mleko , je Resnično odvisno od prehrane matere .
    Zato je To res Izrednega Pomena za otroka , česar se ljudje precej premalo dandanes zavedajo.
    Zato pa dobimo dodatno zapolnjene prepolne čakalnice otroških bolnikov, da pa sploh ne omenjan ostale duhovne škode na otrokovi duši ki jo nespametni starši ustvarjajo.
    Starševstvo ni nek mačji kašelj , kot se to dandanes še vedno preveč na lahko jemlje.
    Hvala še enkrat za dober članek 🙂 Lp 🙂

  2. Materino mleko je res najboljša hrana za dojenčke, zato je v Ameriki tudi naprodaj. Mame svoje mleko prodajajo kar preko portalov. Lahko pa tudi podarijo mleko, mlečni banki, kjer mleko dobi mama, ki ne more dojiti. V Sloveniji tega še nisem zasledila …
    Je pa še ena zanimivost; ker je materino mleko tako zaželjeno, so gensko ustvarili teličko, ki bo imelo človeško mleko. Tega sicer ne podpiram …

  3. Irena Šimenc

    A dej no?! Ja, sej me skoraj ne preseneti več. Me zanima kako deluje ta sistem. Sicer se mi pred tem porajajo predsodki in bi svojemu otroku rajši dala umetno mleko, če pa to kaki ženski odgovarja, pa tudi prav. Sploh če nima svojega mleka, želi pa naravno mleko za svojega otroka. Po svoje se mi zdi pa tudi zanimivo, pač isti sistem kot pri darovanju semena (sperme). Hm, ok, tole z teličko mi je pa še bolj sporno, tudi ne podpiram.

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*