Zakaj se redimo?



Svet je obsedla epidemija debelosti. Le redko kateri predebel posameznik se dobro počuti v svoji koži. Vsi bi bili radi vitki in lepi, zdi pa se, da je cena vitkosti previsoka. Vsi bi si želeli enostavno rešitev: pogoltniti čudežno tabletko, ki bi nas rešila odvečnih maščobnih oblog. Žal pa čudežna tabletka ne obstaja in za lepo ter zdravo telo je potrebno plačati ceno.

Zakaj se redimo?

Redimo se zaradi prevelikega vnosa ogljikovih hidratov in sladkorjev v telo. Med ljudmi še vedno vlada zmotno prepričanje, ki uvršča maščobe med glavne krivce za kopičenje odvečnih telesnih maščob. Prehranska piramida, ki že več kot dvajset let predstavlja vodilo pri smernicah zdrave prehrane, je sestavljena iz petih skupin živil: žitarice, žitni izdelki in krompir, sledita sadje in zelenjava, mleko in mlečni izdelki, meso in ribe ter maščobe in sladkorji. Piramida še vedno poudarja, naj bi dnevno zaužili največ žitaric, medtem ko naj bi se maščob skoraj izogibali. Problem piramide je v tem, da ne ločuje med dobrimi in slabimi maščobami, pač pa vse meče v isti koš. Prav tako enakovredno govori o belih in polnovrednih žitnih izdelkih. Vprašajmo se, zakaj je vse več odraslih in otrok predebelih, če pa sledimo priporočilom prehranske piramide, ki je osnova za sestavo »zdravih« dnevnih obrokov.

Stara prehranska piramida
Stara prehranska piramida

Vendar pa se, k sreči, vse več nutricistov odloča za sestavo jedilnikov po novi prehranski piramidi, ki obsega šest skupin živil: vodo, zelenjavo, maščobe, sadje in žitarice, meso in ribe ter sladkor. Te smernice so popolnoma drugačne. Na prvo mesto piramida postavlja hidracijo telesa, torej vodo, katere naj bi človek zaužil 2l do 2,5l dnevno. Tudi ob zdravi prehrani telo brez pravilne hidracije ne deluje optimalno. Vodi sledi zelenjava, ki je bogata z vlakninami, vitamini in minerali, tej pa maščobe. Tu govorimo predvsem o nenasičenih maščobah, ki jih najdemo v hladno stiskanih oljih, oreščkih in semenih, avokadu in mastnih ribah. V zmernih količinah so za naš organizem koristne tudi nasičene maščobe, ki so predvsem živalskega izvora, najdemo pa jih v mastnem mesu, polnomastnih mlečnih izdelkih ter v kokosovem in palmovem olju. Izogibati pa se je potrebno hidrogeniranim maščobam, kot je margarina in hidrogenirana olja, ki povzročajo bolezni srca in ožilja. Naslednja v piramidi sta žitarice in sadje, ki ju je potrebno uživati zmerno, saj prevelik vnos povzroča »trebušno debelost« (kopičenje odvečnih telesnih maščob okrog pasu). Meso je problematično predvsem z vidika nasičenih maščob ter reje na farmah, kar pomeni hranjenje z umetnimi krmili ter dodajanje hormonov za hitrejšo rast. Na vrhu piramide nam ostane še sladkor, ki je glavni krivec za marsikatero sodobno bolezen, poleg tega pa povzroča hudo zasvojenost.

Nova prehranska piramida
Nova prehranska piramida

Na kratko o inzulinu

 

Ko zaužijemo ogljikove hidrate, se ti spremenijo v glukozo. Ta predstavlja osnovno obliko sladkorja v krvi, ki ga naše telo potrebuje za energijo. Z naraščanjem koncentracije krvnega sladkorja se aktivira inzulin, to je hormon, ki uravnava krvni sladkor. Inzulin nekaj glukoze pretvori v glikogen, ki se shranjuje v mišicah in jetrih. Glikogen je ogljikov hidrat, ki ga telo izkorišča za energijo. Če je v krvi še glukoze, po tem, ko so glikogenske zaloge že polne, jo inzulin spremeni v maščobno tkivo, ki se v našem telesu kopiči kot »višek«. Inzulin je zelo učinkovit hormon, problem se pojavi, ker je naše telo razvito za presnavljanje naravne hrane, sposobnost telesa za presnavljanje enostavnih sladkorjev pa je majhna. Zato sploh ni presenetljivo, da nam predelana, konzervirana hrana povzroča preglavice.

Kaj storiti?

Čas je, da začnemo zdraviti vzrok in ne posledice. Odpovedati se je potrebno vsem sladkorjem, sladkarijam, konzervirani hrani (ki vsebuje velike količine sladkorja) ter izdelkom iz bele moke. Jejmo polnozrnata žita, testenine in kruh. Pazimo! Kupljen polnozrnat kruh vsebuje le majhen delež polnozrnate moke, medtem ko je t. i. črn kruh le bel kruh, pobarvan z nadomestki kave. Pravi polnozrnat kruh prepoznamo po tem, da ni rahel in mehak, pač pa gost in dokaj zbit. Najbolj priporočljivo je kruh peči doma, vložiti nekaj evrov v dober avtomat za peko kruha ter moko kupiti v mlinu. Takšen kruh je bistveno bolj zdrav, okusnejši, pa še cenejši je. Poleg polnozrnatih žitaric v prehrano vključimo več maščob (z izjemo hidrogeniranih), ki nas tudi nasitijo za dlje časa. Hrano pecimo v pečici, na žaru ali na kokosovi maščobi, za solatne prelive pa uporabljajmo olivno, laneno ali katero drugo hladno stiskano olje. Seveda ne pozabimo pa veliko porcijo zelenjave ter sadje za malico. Priporočljivo je zaužiti tudi nekaj mesa, iz katerega dobimo beljakovine, ki jih s samimi rastlinskimi viri beljakovin ne moremo nadomestiti. Vendar pa mesa ni potrebno jesti vsak dan. Na koncu ne pozabimo na vodo. Brez vode tudi hujšanje ne bo učinkovito, saj telo potrebuje vodo za presnovo maščob. Naj vas ne skrbi, da brez sladkorja ne boste zmogli. Najbrž boste prvih nekaj dni slabe volje, omotični, brez energije in z glavobolom. Vendar že kmalu sladkorja sploh ne boste več pogrešali.

Kot lahko ugotovimo je debelost le posledica naše nevednosti, pa tudi nepripravljenosti storiti nekaj zase in za svoje zdravje. Hujšanje samo po sebi je precej enostavno. Moramo se le dovolj ceniti, da vzamemo svoje življenje v svoje roke in naredimo konec zastrupljanju svojega telesa. Konec koncev imamo samo enega, ki bo z nami za vedno. Imejmo ga radi!

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*