Zdrava prehrana za rojstvo zdravega otroka



Z zdravo prehrano naj bi človekov organizem dobil vse, kar potrebuje za razvoj, zaščito, obnavljanje in normalno delo. Skozi življenjska obdobja obstajajo različne situacije in trenutki, ko naš organizem potrebuje presežek določenega hranila. Nosečnost je zagotovo obdobje, ko se poraba hranil prilagodi razvijajočemu se otroku. Zdrava prehrana nosečnice je v tem obdobju še toliko bolj pomembna, saj se le tako lahko razvije zdrav otrok, kar pa upa in si želi vsaka bodoča mamica.

Lep čas nosečnosti
Lep čas nosečnosti

Zdrava prehrana in zdrav način življenja omogočata zanositev

Skoraj vsaka ženska si želi postati mama. Čeprav se morda ne boste strinjali s trditvijo, da s časoma v vsaki ženski zraste močna želja po materinstvu, je neizpolnitev te želje lahko za žensko ali par, ki ne more zanositi, zelo težka in žalostna (pre)izkušnja. In morda je kruto reči, da ni vsakomur dano biti očka in mamica, pa vendar so vzroki za neplodnost številni in med njimi tudi slaba prehrana, razvade in neustrezno življenjsko okolje. Premočan stres, kajenje, alkohol, nezdravo prehranjevanje in še kaj.

Zaradi življenjskega sloga v katerega smo vpeti, smo stalno podvrženi raznim prilagoditvam. Med te prilagoditve zelo pogosto pride tudi hitro in nezdravo malicanje v stoje ali v pisarni za računalnikom. Zaradi stresa se podrejamo kajenju, pitju alkohola ali celo jemanju drog, da bi lahko vsaj za tisti trenutek omame pozabili na ves svet in sami sebe ponastavili na normalno delovno aktivnost. Vse to pa jasno vpliva na plodnost tako moškega kot ženske zaradi pomanjkanja hranil in posledično tudi na težje spočetje novega življenja. In čeprav je rečeno, da je šport koristen za telo, je lahko tudi vzrok težavam pri zanositvi, če ni združen z uravnoteženo in polnovredno prehrano. Seveda je veliko medicinskih ukrepov, ki paru lahko, če se odloči zanje, pomagajo k zanositvi, vendar mora tudi te podpreti zdrava prehrana. Uravnotežena prehrana skozi daljše obdobje pred spočetjem namreč zelo poveča možnosti zanositve.

Kaj pa moški in njihova zdrava prehrana?

Za spočetje novega življenja po naravni poti je ključna tudi plodnost moškega. Vendar pa za njihovo neplodnostjo lahko stoji veliko prehranskih dejavnikov. Največkrat gre za pomanjkanje mineralov in vitaminov v prehrani, vpliva pa ravno tako tudi stres, ki zmanjša količino semenčic in živahnost njihovega gibanja.

Zdrava prehrana ima v času nosečnosti velik pomen
Zdrava prehrana ima v času nosečnosti velik pomen

Ali zdrava prehrana lahko omili ginekološke težave ali pogojenost neozdravljive bolezni?

Veliko deklet in žensk se srečuje s cistami na rodilih. Te ciste lahko povzročajo težave ali pa tudi ne. Največja problema pa se lahko pojavita ravno glede zanositve in donositve. To sta oviranje zanositve in večja možnost spontanega splava. Gre za kompleksen problem, ki ne vključuje le napačne prehrane, pač pa tudi premalo gibanja, prekomerno težo ter po mnenju nekaterih tudi napačen zdravstven pristop. Vseeno pa to vprašanje ni povsem lahka uganka, saj tudi primer nerednega mesečnega ciklja, ki je otežuje zanositev, ni enostavno rešljiv.

Kaj pa tiste ženske, ki so zbolele za neozdravljivo duševno boleznijo? Naj bodo prikrajšane za materinstvo zaradi bolezni same in zdravil, ki so jih prisiljene jemati, da lahko živijo znosno življenje? Seveda ne. Vso pravico imajo postati mame! Se pa je potrebno zavedati, da bolezen igra prioritetno vlogo in materinstvo podreja. Večina psihiatričnih zdravil namreč povzroča resne okvare vitalnih organov že v prvem trimesečju nosečnosti, zato je potrebno nosečnost načrtovati. Psihiatri, ki jim ni vseeno za kakovost življenja njihovih pacientk tudi s tega vidika, svetujejo načrtovaje družine, ko je zveza resna in stabilna. Ne sme se zgoditi, da bi ženska »po nesreči« zanosila. Dejstvo možnosti izbire umetnega splava, soočanje s spontanim splavom ali zgolj strahom invalidnosti otroka zaradi lastne malomarnosti in neodgovornosti vseeno ni tako lahko kot se zdi na prvi pogled. Odgovorna ženska s tako boleznijo se mora namreč že pred načrtovanjem nosečnosti prilagoditi novi terapiji, ki kar se da minimalno povzroča skrbi. Seveda pa je potreben še izdaten nadzor ginekologa skozi celo nosečnost.

A vendar – če zdrava prehrana lahko nekoliko omili stres, pa praktično res ne more pomagati od rojstva invalidni ženski, zato je ta ranljiva skupina žensk največkrat resnično prikrajšana za materinstvo. Je pa seveda tukaj spet ključen razlog invalidnosti in v kolikor so možnosti, tudi želje posameznice.

Zdrava prehrana pred spočetjem

Vse bodoče mamice in tudi druge ženske dobro poznajo folno kislino. Uživanje te kisline ob uravnoteženi prehrani v obdobju treh mesecev in v prvem trimesečju po zanositvi je zelo priporočljivo, saj učinkovito odpravlja nepravilnosti hrbtenične cevi pri razvijajočem se otroku. Folna kislina ali B9 je lahko prehranski dodatek in je eden od vitaminov B skupine, ki ima svojo vlogo tudi pri številnih drugih telesnih funkcijah, med drugim vpliva na tvorbo belih in rdečih krvničk. Folna kislina se nahaja v hrani rastlinskega in živalskega izvora, vendar je zdrava prehrana živalskega izvora zanjo manj dostopna. Folna kislina je v največji meri prisotna v temno zeleni listnati zelenjavi (špinača, peteršilj), pomarančah, jetrih, kvasu, fižolu in lešnikih. Ker je kislina občutljiva na visoko temperaturo, se priporoča zauživanje surove zelenjave in sadja ali pa naj bodo živila pripravljena s čim krajšim kuhanjem.

Zdrava prehrana in materino telo sta ključna za zdrav razvoj otroka. V prvih tednih potekajo najbolj pomembne stopnje otrokovega razvoja, ko včasih ženska sploh ne ve, da je že noseča. Smiselno je, da je nosečnost načrtovana, saj lahko tako preventivno pazijo na zdravo prehrano in jo tudi načrtujejo. Zdrava prehrana kot preventiva je še posebej pameten ukrep zaradi nosečniške slabosti, ki skoraj vedno spremlja čas po spočetju. Slabost namreč jemlje apetit nosečnici in kljub temu, da se zaveda, da je uživanje hrane zelo pomembno za otrokov razvoj, manj jé. Za slabost in bruhanje nosečnic obstajajo različne teorije, med njimi je zanimiva ta, da se želi telo znebiti vseh nečistoč in strupov in s tem pripraviti čisto okolje za razvoj novega življenja. Eden od možnih vzrokov pa je tudi nezadostno pitje vode. Če se nosečniška slabost v prvem trimesečju ne ustavi, je lahko vzrok pomanjkanje vitamina B6 pred zanositvijo. Tako kot folna kislina je tudi B6 občutljiv na dolgotrajno kuhanje, zato moramo živila, ki ga vsebujejo pripraviti na primeren način. Vso stvar pa si lahko tudi poenostavimo in jemo suho hrano kot na primer ovsene kosmiče, orehe, arašide, ki so velika zaloga tega vitamina. Tudi nizka raven vitamina K je lahko problematična. Če ga nosečnica prejema skupaj z vitaminom C, bi to že moralo lajšati nevšečnosti. Čeprav se ta vitamin tvori v debelem črevesju s pomočjo bakterij, ga v telo lahko vnesemo tudi z brstičnih ohrovtom, brokolijem, zeljem in navadnim ohrovtom. Vsekakor pa je pojem nosečniške slabosti pogojen s posameznico. Poznam celo primer nosečnice, ki je zaradi velike slabosti izgubila ogromno vode, zelo shujšala in je bila hospitalizirana za daljše obdobje. No, potem se je k sreči vse dobro končalo.

Zdrava prehrana le malo vpliva na nosečniško slabost. Metin čaj naj bi jo pomirjal.
Zdrava prehrana le malo vpliva na nosečniško slabost. Metin čaj naj bi jo pomirjal.

Zdrava prehrana za žensko, ko postane nosečnica

Kakšna naj bo zdrava prehrana nosečnice, da se bo otrok normalno razvijal? Mnogokrat se pošalimo, ko rečemo, da zdaj nosečnica jé za dva. Vendar pa noseči ženski ni potrebno jesti za dva količinsko pač pa kvalitetno. Če vzamemo primer kokošjega jajca, ima razvijajoči se piščanec na voljo vsa hranila, ki jih potrebuje za svoj razvoj. Tudi pri človeku velja isto pravilo. Z zanositvijo se začne stvaritev novega življenja, njegova gradnja in pomembnost zadostitve vseh potreb za dosego težko pričakovanega cilja vsake bodoče mamice, ki je zdrav otrok. Zdrava prehrana za žensko v tem obdobju predstavlja dovolj beljakovin kompleksne aminokislinske sestave živalskega in rastlinskega izvora. Za zdravje otroka in normalen razvoj pa ne smejo manjkati tudi minerali in vitamini. Normalen in zdrav razvoj otroka pa je pogojen tudi z zdravstvenim stanjem nosečnice. Če namreč otrok tekom rasti ne dobi dovolj materine hrane, jo črpa iz njenega telesa. In če prav vam bo morda znan rek, da vsaka nosečnost »ukrade« en zob, vam namignem, da se temu lahko uprete z zadostnim vnosom kalcija v prehrano. Zdrava prehrana nosečnice naj vsebuje omega 3 in omega 6 polinenasičene maščobne kisline. Te kisline, ki jih otrok dobi od mame, v začetnem obdobju ključno vplivajo na razvoj njegovih možganov, očesne retine, celične membrane in centralni živčni sistem. Nekateri znanstveniki so tudi mnenja, da predvsem omega 3 kislina vpliva na stopnjo inteligence otroka.

3 komentarji

  1. Pravijo, da če je nosečnica debela in ne pazi na prehrano, da ima kasneje otrok težave s prekomerno težo.

    • Čisto možno ja, sicer pa lahko postanejo dojenčki ali otroci debeli iz istega razloga kot odrasli. Ker pojedo več, kot potrebujejo, se čezmerna energija uskladišči kot maščoba. Jaz mislim, da imajo otroci različne zahteve glede potreb po energiji. Kakšen otrok se lahko redi pri hrani, ki ne vsebuje nič več kalorij kot hrana vitkega otroka. Tako imajo lahko isti problem kot starši – dedni dejavnik v presnovi hrane. Lahko pa je kriva samo splošna slaba prehrana v družini, kot si tudi sama zapisala.

  2. Zelo dober članek 🙂
    Je namreč Zelo Pomembno, da si partnerja Očistita kri, in sicer cca 6 mesecev prej preden se spravita k oploditvi , kajti , če si kri ne očistita, se vse slabe energije prenesejo na plod v ženski . In z tem podeduje plod-otrok tudi vse bolezni ki mučijo starša še posebej zaradi anemije-slabokrvnosti. Ker pa ljudje bolj malo vedo o tem, je vse več prepolnih čakalnic v bolnišnicah . Sploh pa je izrednega Pomena, da se ženksa med nosečnostjo vede karseda Krepostno, in ne uživa cigaret , alkohola in krompirja . Mir pred spolnimi odnosi pa mora imeti še vsaj 3 tedne po porodu. Namreč, energije od orgazmov zelo škodujejo duši otroka pri izgradnji njegovega telesa v maternici . Zato so to Nadvse Pomembne Življenjske Zadeve. Irena, hvala za ta članek 🙂 Lp 🙂

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*