Ajurvedska zmernost pri prehrani in navadah



Ajurvedski življenjski slog je holistični sistem, ki zajema telo, um in duha. Naša osnovna konstitucija zajema dušo in telo, njuno usklajevanje s kozmičnim ritmom pa je ključ do dobrega zdravja. Ravnovesje doš ohranjamo z usklajevanjem svoje osnovne narave (po ajurvedskem izrazju) z zunanjimi dejavniki, kot so prostor, čas, prehrana, vedenje itn. Prav je, da se znamo opazovati in prepoznati dejavnike, ki povzročajo motnje. Doše uravnovešamo s higieno in z notranjim čiščenjem ter tako krepimo notranje in zunanje dele telesa ter um. V tem prispevku bom spregovorila o zmernosti, ki je ključnega pomena za ohranjanje zdravja ali odpravljanje manjših zdravstvenih težav.

Tema o vplivu hrane na zdravje je zelo obširna in je tu ni mogoče podrobno obdelati. Tu bom omenila le nekaj osnovnih zamisli. Če primerjamo današnje bolezni z boleznimi izpred petdesetih let, opazimo precejšnjo spremembo. Tedaj so ljudje zbolevali zaradi eksogenih motenj, ki jih je povzročila pomanjkljiva higiena, zdaj pa nas pestijo prirojene in psihične bolezni. Nekdanje vzorce bolezni najdemo le še med revnimi skupinami ljudmi po svetu. Ljudje tam pogosto obolevajo za drisko, malarijo, kolero, tifusom itn. Nikoli se ne pritožujejo nad bolečinami v hrbtu in vratu, želodčnimi razjedami, kolitisom, sladkorno boleznijo, nespečnostjo ali depresijo. Seveda pa so podhranjeni zaradi revščine. Ne morejo si privoščiti uravnotežene prehrane in otroci zbolevajo zaradi pomanjkanja vitaminov, mineralov in beljakovin.

Bogati Indijci recimo danes že trpijo za enakimi boleznimi kot premožni Zahodnjaki. Po vsem svetu se podhranjenost revnega delavca razlikuje od podhranjenosti bogataša. Bogatejši obolevajo zaradi prenajedanja ob nepravem času, prekomernega uživanja alkohola, tobaka in drugih strupov. Prehranjevalne navade na Zahodu so se spremenile po drugi svetovni vojni. Spremembam sta botrovala razvoj živilske tehnologije in industrializacija. Za sodobno civilizacijo je tako značilna nagnjenost k vati. Ajurvedski življenjski slog kliče po spremembi uveljavljenih prehranskih navad, kot je uživanje hitro pripravljene hrane, ki je tehnološko predelana in polna konzervansov. Da o gensko spremenjeni hrani, katere je danes ogromno na svetovnem trgu, niti ne govorimo. Mnoge študije danes potrjujejo, da je ta hrana, za katero bi lahko trdili, da niti ni hrana, zdravju mnogo bolj škodljiva kot predelana hrana, saj je karcinogena, teratogena in mutagena.

KOLIČINA IN KAKOVOST HRANE

Ajurvedska prehrana ni brez okusa, ni vegetarijanska ali celo asketska. Seveda se imajo nekateri indijski guruji, ki živijo na Zahodu, za ajurvedske izvedence, ki prepričujejo ljudi, da ajurveda priporoča vegetarijansko prehrano brez čebule in česna. Gre za sektaška in osebna stališča, ki se nikakor ne ujemajo z znanstvenimi vidiki ajurvede, opisanimi v starodavni vedski tradiciji. Ajurveda uči, da je treba uravnovesiti količino in kvaliteto hrane in upoštevati kraj, čas in osebno konstitucijo. Če je hrana odlična in v njej uživate, ne podaljšujte svojega užitka s prenajedanjem, kajti podaljševanje užitka vodi le v bolezen. Kadar ste v skušnjavi, da bi pojedli preveč, si recite: »Naj radost ostane radost. Nočem, da mi podaljševanje radosti prinese težave, kot so debelost, bolečine v želodcu, težave z jetri itn. Pojedel bom, kolikor potrebujem in kolikor potrebuje moje telo.«

Druga skrajnost pri ljudeh, ki radi preveč jedo, je sodobna navada tehtanja, merjenja in štetja kalorij. Niste stroj, ki potrebuje določeno količino olja, vode, goriva itn. Vaša poraba hrane je odvisna od notranjega in zunanjega okolja. Vsi imamo želje, čustva, občutke, vsi okušamo in vohamo in hrana je povezana z druženjem in užitkom. Če porabite vso energijo za merjenje in štetje, vam je ostane bore malo za uživanje. Raje razvijte občutljivost za primerno količino hrane, ki zadostuje vašim potrebam. Nehajte jesti, kadar ste siti. Lakota se stopnjuje s prenajedanjem in upada, kadar jemo premalo. Skratka, zapomnite si, da so vse današnje diete, ki jih priporočajo, prej zdravju škodljive kot koristne, in to vse po vrsti.

Pri nekaterih otrocih se pojavijo težave, ker jedo premalo in izgubijo apetit. Sprva jedo premalo zaradi zdravstvenih in čustvenih težav ali ker se jim hrana zdi enolična. Sčasoma njihov telesni ogenj oslabi. Ker v otroštvu prevladuje kafa, telesni ogenj hitro upade in nastopi pomanjkanje teka. Jesti premalo je prav tako nevarno kot jesti preveč.

Nekateri ljudje, ki želijo shujšati, nenadoma zmanjšajo količino hrane. Tudi to okvari agni. Če že morate, postopno zmanjšujte ali povečujte količino hrane. Takoj zaustavite prenajedanje in se prenehajte rediti, sicer se boste ujeli v začaran krog. Včasih se to začne med prazniki, kadar ljudje po deset dni skupaj preveč jedo. Njihov tek se stopnjuje in kilogrami se nabirajo.

Ne jejte, če niste prebavili prejšnjega obroka, kajti kot pravi Čaraka Samhita v Vimanasthanam, I,24: »če kdo je, medtem ko se hrana še prebavlja, se deli prejšnjega obroka zmešajo z naslednjim in okvarijo vse doše.« Pomembno se je zavedati, da mora biti premor med obroki usklajen s količino hrane. Ajurvedski zapisi učijo, da je pri uživanju hrane treba predpostavljati, da je želodec razdeljen na tri dele. Prvi del je za trdno hrano, drugi za tekočo, v tretjem delu pa so vse tri doše. Prav je, da napolnite le prva dva dela, v tretjem pa pustite prostor došam.

Čaraka Samhita v Vimanasthanam II, 7-8 pravi: »Količina hrane je neprimerna, kadar je nezadostna ali prekomerna. Nezadostna količina hrane povzroča izgubo moči in zdravega videza ter ovira razvoj. Stopnjuje vato, krajša življenjsko dobo, ogroža spolno moč in odpornost. Škoduje telesu, umu, intelektu in čutilnim organom. Prevelika količina hrane škoduje vsem došam. Če se do sitega najeste trdne hrane in zaužijete tudi enako količino tekoče, so vata, pita in kafa preveč stisnjene v želodcu in se okvarijo… Vata povzroča črevesne krče, težave v želodcu, bolečine v telesu, suha usta, omedlevico, vrtoglavico, nepravilno prebavo, odrevenelost, krče in motnje krvnega obtoka. Pita povzroča vročino, drisko, notranje pregrevanje, žejo, omamljenost, vrtoglavico in delirij. Kafa povzroča bruhanje, slabo prebavo, prehlad z vročino, medlost in občutek okornosti. Zgoraj omenjene težave se pojavijo tudi zaradi uživanja težkih, pekočih, mrzlih, suhih, umazanih in škodljivih živil ali živil, ki napenjajo, pečejo ali tistih, ki jih užijemo ob nepravem času ali kadar smo čustveno prizadeti – besni, jezni, pohlepni, zmedeni, zavistni, plahi, žalostni, domišljavi, razburjeni in prestrašeni.«

PRIPRAVA URAVNOTEŽENE HRANE

Po ajurvedi je hrana pravilno pripravljena takrat, kadar so doše v njej uravnovešene. Vedeti moramo, katere začimbe je treba dodati živilom s prekomerno posamezno došo, ki bi lahko ogrozila ravnovesje doš. Došične lastnosti posameznih vrst hrane so odvisne od rase ali okusa. Glede uravnotežene prehrane je nujno vedeti, da je treba uporabljati vseh šest okusov, a nobenega preveč. Preslana, presladka ali izjemno kisla živila povzročijo neravnovesje v telesu. Obroki morajo vsebovati tudi hrano in začimbe grenkega, rezkega in pekočega okusa. Različni okusi se med seboj uravnovesijo in nas oskrbijo s petimi kozmičnimi prvinami. Vsaka rasa ali okus ima dve od petih kozmičnih prvin.

Ajurvedska prehrana pomeni, da je v skladu s svojo osnovno ajurvedsko konstitucijo ali parakriti. Če ste človek s prevladujočo pito, se morate izogibati hrane, ki jo spodbuja, če pa jo uživate, jo morate uravnotežiti z živili, ki jo blažijo. Tako ohranjate ravnovesje doš v telesu. Uravnotežen obrok, pripravljen z različnimi rasami in obogaten z zelišči in začimbami, koristi in ugaja ljudem vseh treh konstitucij in poživlja ojas.

Ajurvedska prehrana je pomembna tudi zato, ker lahko zdravi vikriti (neravnovesje doš) in manjše zdravstvene težave. Hrana prevzame vlogo zdravila. Nenadoma nas, na primer, oblije vročina in mogoče vam pade pritisk. Takoj morate popiti kozarec mrzle vode, ki ji primešate sladek sirup. Zaradi prevelike izgube soli lahko nenadna vročina povzroči bolečine v mečih in stopalih. Pomagajte si s kozarcem hladne vode, ki ji dodate malo sladkorja, kameno sol in limono. Tudi kislino v želodcu lahko pozdravite s kozarcem mrzlega sladkega mleka, ki ga spijete vsak večer pred spanjem. Skodelica vročega čaja ali kave lahko pozdravi glavobol, kozarec vročega mleka pa prežene utrujenost.

PREHRANA V POVEZAVI S ČASOM IN KRAJEM

Prehajamo k temi o uživanju hrane v skladu s krajem in časom (deša in kala). Kraj določajo podnebne razmere in zemljepisna lega. Če živite v hribih, mora biti vaša prehrana drugačna, kakor če bi živeli ob morju ali v puščavi. Došične lastnosti krajev se med seboj razlikujejo. Kdor tega ne upošteva, lahko zboli zaradi menjave kraja. V gozdnatih predelih prevladuje vata, ob morju pita/kafa, v puščavah vata/pita, v gorah vata/kafa, v močvirskem svetu pa kafa. Pozorno opazujte svoje težave, skušajte ugotoviti, ali so povezane s krajem, in jih odpravite s spremenjeno prehrano.

Kadar potujemo po svetu, naletimo na različne podnebne razmere in prehranjevalne navade. Zelo pozorni moramo biti na spremembe v telesu. Če se iz mrzlih krajev preselimo v toplejše, moramo manj jesti, pa tudi hrana naj bo drugačna. V toplem podnebju se izogibajmo hrane, ki spodbuja pito. Potrebujemo več tekočine, pa tudi sol in začimbe, ki zadržujejo vodo v telesu. Hrana naj bo lažja, z manj sira, več sadja in solat, mrzlega mleka, jogurta in z veliko mrzle vode.

V ajurvedski prehrani ima pomembno vlogo tudi čas, najpomembnejša pa so leta. V vsakem obdobju (otroštvo, mladost, starost) prevladuje ena od doš. Hrano morate torej prilagodit svojim letom. Upoštevati morate tudi čas v dnevu, vreme in letni čas.

Tabela številka 1: Doše glede na čas dneva, starost in podnebne razmere

DOŠA ČAS STAROST X
KAFA jutro/večer otroštvo x
PITA poldan/polnoč mladost x
VATA popoldan/noč odraslost x

Opomba: Vroče in vlažno podnebje spodbujata pita/kafo.

PRAVA TELESNA TEŽA

Poglavitni vzroki zdravstvenih težav premožnejših ljudi so prenajedanje, prekomerno pitje alkohola in prekomerno kajenje. Pretirano uživanje hrane in pijače povzroča čezmerno debelost, ki sčasoma povzroči zdravstvene motnje. Ajurveda oziroma Čaraka Samhita v Sutrasthana, XXI, 4 omenja osem pomanjkljivosti, ki so značilne za predebele ljudi: »…krajša življenjska doba, ovirano gibanje, težave pri spolnem občevanju, šibkost, neprijeten vonj, pretirano znojenje, pretirana lakota, pretirana žeja.« Navaja tudi, da »čezmerno debelost povzročajo prezasičenost (s hrano), težka, sladka in mrzla hrana, spanje podnevi, vznesenost, premalo duševnega in fizičnega dela in dedna obremenjenost. Debeli ljudje imajo preveč maščevja, kar je posledica neravnovesja dhatujev«.

Če ste predebeli, morate svojo težo vedno nositi s seboj. Srce, pljuča, ledvice, jetra in drugi organi so isti kot tedaj, ko ste tehtali manj. Zaradi teže, ki jo prenašate s seboj, morajo vsi ti organi veliko bolj delati. Če ste tehtali 70 kilogramov in se počasi zredili na 85, je podobno, kot bi prejšnja oseba noč in dan prenašala 15 kilogramov težak kovček. Res naporno in neprijetno.

Pri ljudeh s primerno telesno težo so kosti dobro zavarovane in mišice primerno razvite, nikjer ni nič odvečnega in ohlapnega. Stegna, trebuh in boki ne smejo biti preobloženi. Nekateri ljudje se zredijo le v nekatere dele telesa. Maščobo je mogoče odpraviti s posebnimi jogijskimi vajami. Prekomerno debelost zdravimo z jogijskimi vajami, s telesnim in duševnim delom, z nadzorovano prehrano in neoljnim klistirjem. Spanje podnevi je prepovedano. Da bi shujšali, morate obvladovati čutila in se disciplinirati. Pogumno se je treba upirati skušnjavam. Vztrajno se morate truditi, kajti če odnehate na pol poti, boste znova pridobili vso težo.

Debelost je posledica prekomerne kafe in vate. Za odpravljanje prekomerne teže Čaraka Samhita v Sutrasthana, XXI, 21, 28 svetuje hrano in pijačo, ki ju slabita, vroče klistirje in oljenje. Odpovedati se je treba sladki, mrzli in mastni hrani. Postopno je treba omejiti spanje, pogosteje spolno občevati ter povečati telesno aktivnost in umsko delo.

Včasih naletimo na ljudi, ki imajo popolnoma nasprotno težavo. Čeprav jedo dovolj, so presuhi in se ne morejo zrediti. Če se želite zrediti, ne smete biti neprestano v skrbeh. Jejte sladko in mrzlo hrano, tudi ghi, masirajte se in veliko spite. Čaraka Samhita v Sutrasthana, XXI, 29-33 v tem primeru priporoča: »Spanje, razvedrilo, udobna postelja, sproščen um, mir, izogibanje intelektualnemu delu, spolno občevanje, telesna aktivnost, vedrina, žitarice, kvalitetno vino, skuta, ghi, mleko, trsni sladkor, riž, razna žita, pšenica, prijetne vonjave, cvetje, bela oblačila, pravočasno zdravljenje okvarjenih doš in redno uživanje sestavin, ki spodbujajo težo in imajo afrodizijske lastnosti, odpravljajo pretirano suhost in poskrbijo za zdrav razvoj.«

PREKOMERNO KAJENJE IN PITJE ALKOHOLA

Ajurveda ne prepoveduje življenjskih radosti, prej nas uči, kako jih doseči. Svetuje, naj izostrimo čutnost in povečamo svoje užitke. Seveda pa veselje do življenja ne sme biti samouničujoče. Prava radost ni nikoli uničujoča. Če veste, da vas tisto, v čemer uživate, tudi uničuje, potem temeljito premislite, kaj je pravzaprav užitek. Če zadovoljno kadite cigareto za cigareto ali dan za dnem radostno praznite steklenice alkohola, je to malce sporno. Nekateri ljudje zelo uživajo v opazovanju sončnega vzhoda in zahoda. Predstavljajte si, da bi se naš planet vrtel zelo hitro in bi bil sončni zahod vsakih 10 minut. Bi se res še menili zanj? Ali pa si zamislite človeka, ki ima rad sončne zahode in jih hodi opazovat vsak dan. Mar ne postane naravnost zoprn s svojimi zahodi? Se vam ne zdi, da gre bolj za samodejno dejanje kot za pravo radost? Bolj za odvisnost kot za užitek? Ne pustite se zasužnjiti navadam.

Ajurveda ne prepoveduje kajenja in pitja. Podrobno opisuje zeli, ki jih je mogoče kaditi, pa tudi veliko vrst vin in piv. V kajenju in pitju je priporočljivo obredno uživati. Kadilec naj bi skrbno pripravil tobak, opremo za kajenje in ogenj za prižiganje, ozaveščeno vdihoval in izdihoval ter pozorno opazoval izdihani cigaretni dim.

Ajurveda navaja številne zdravilne lastnosti različnih vin in piv. Med drugimi lastnostmi, ki vzbujajo ugodje, je tudi njihov afrodizijski učinek. Vino je priporočljivo piti ob jedi, vendar so nekatere vrste vina prepovedane, ker povzročajo neravnovesje doš. Pametno ga je piti v zmernih količinah.

Bodite zelo izbirčni glede kvalitete vina, ki ga pijete. Slabo vino povzroča razjede na želodcu, katar debelega črevesa in tudi veliko resnejše zdravstvene težave. Počasi uničuje jetra in spomin, moč razsodnosti in intelekt. Tudi prekomerno kajenje povzroča celo vrsto težav, od manjših motenj dihanja do astme in pljučnega raka. Kajenje v zaprtih prostorih in v onesnaženem okolju je bolj škodljivo kot kajenje na svežem zraku, na prostem in v čistem okolju. V velikih mestih že tako vdihavamo škodljive delce, ki povzročajo različna obolenja. Če živite na primer v Mexico Cityju, ste deležni prav toliko, kolikor bi jih bili, če bi pokadili škatlo cigaret na dan. Nič bolje ni v New Delhiju. Če živite v takem mestu in dnevno pokadite škatlo cigaret, v resnici pokadite dve.

Ne bodite sužnji navad. Sami morate odločati o svojem življenju. Duševno zdrav človek mora obvladovati svoje čute, se samoobvladovati in brzdati. Vedite, da um nadzira vse in da bi povečali njegov nadzor, si pomagajte s praksami pranajame (Pranajama je četrta od jogijskih praks, ki jih je opisal Patandžali. V bistvu je pranajama širjenje življenjske energije. Gre za upočasnitev ritma dihanja s podaljševanjem presledkov med vdihom in izdihom in obratno.). Če se boste naučili obvladovati um, da bi se znebili navad, ki ogrožajo zdravje, se boste uspešneje soočali tudi z drugimi življenjskimi okoliščinami.

Obredi za preprečevanje prekomernega kajenja in pitja

Da bi manj kadili in pili, vam svetujem izvajanje naslednjih obredov. Temeljijo na starih ajurvedskih načelih Atharvavede.

Vsaj enkrat dnevno spremenite kajenje v obred. Pred začetkom si umijte roke in stopala. Sedite v sproščen položaj in imejte ob sebi vse, kar potrebujete za kajenje. Nekajkrat globoko vdihnite in se osredotočite na kajenje. Ponavljajte mantro: »Zdaj bom kadil/a.« Najprej jo ponavljajte glasno, nato pa le v mislih. Popolnoma se osredotočite nanjo. Ko dosežete stanje, v katerem se um osvobodi vseh drugih misli in ste popolnoma osredotočeni na mantro, začnite počasi in z nežnimi gibi pripravljati vse potrebno za kajenje, obenem pa ves čas ponavljajte mantro. Nato počasi prižgite ogenj. Pozorno si oglejte plamen in še enkrat ponovite mantro. Prižgite cigareto ali pipo. Nežno vdihnite in ponavljajte v mislih: Zdaj kadim. Počasi izdihnite dim in ga pozorno opazujte. Nadaljujte s ponavljanjem: Resnično kadim, zdaj resnično kadim. Tako pokadite cigareto do konca in ves čas ponavljajte mantro. Obred poskusite opraviti vsaj enkrat dnevno – če je le mogoče, dvakrat. Prisilil vas bo, da se boste ustavili in premislili, vsakič ko boste začeli kaditi. Ko prekinete avtomatičnost in ste pripravljeni razmišljati, se pojavi modrost.

Enak obred naredite za pitje. Ko nalivate pijačo, opazujete njeno barvo in jo počasi srkate, si ponavljajte mantro: »Pijem, zdaj resnično pijem.«

Tobak in alkohol stopnjujeta v telesu vato/pito in spodkopavata agni. Povzročata lahko visok krvni tlak, tobak povzroči tudi razdražljivost, vpliva na periferni živčni sistem in zlasti pri ljudeh s prevladujočo pito povzroča neprijeten vonj urina.

Skratka, v življenju moramo ubrati srednjo pot, pa naj gre za dobro hrano, kajenje ali pitje. Skrajnost in strastne privrženosti povzročajo ajurvedsko neravnovesje.

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*