Kako se spoprijateljiti s stresom?



stres

 

Ali živimo v stresni situaciji ali pa jo ustvarjamo sami?  Kaj je stres in  kaj ga povzroča? Stres je naša čustvena reakcija na določeno situacijo, na ljudi in na dogodke. V isti situaciji  reagiramo različno. Zakaj? Odvisno je  od tega, kako interpretiramo določene dogodke, izzive in ljudi . Dojemanje sebe in okolice  temelji na  naših  prepričanjih, moralnih vrednotah in  razumevanju sebe in okoliščin. Po eni strani so takšne ugotovitve dobra novica! Vlivajo nam upanje, da obstaja možnost zmanjševanja oziroma eliminacije stresa. Ko nam uspe nadzorovati svoja čustva in misli, se počutimo kot dirigenti svojega življenja, saj lahko sami uravnavamo nivo stresa, ki ga doživljamo.Torej prenehajmo biti  žrtve okoliščin!

Nemalokrat krivimo šolo, ljudi  in službo kot povzročitelje stresa v našem življenju. Nič ni nenavadnega, da smo sprejeli stres kot normalen faktor v našem vsakdanjem življenju. Preplavljeni smo  z novicami in informacijami o stresorjih, ki se pojavljajo v našem življenju. Ni čudno, da vsakodnevno prebiramo o temah, kako zmanjšati stres in kako se učinkovito boriti proti njemu.

V svojih raziskavah iz leta 1932,  je Walter Cannon dejal, da naše telo ob nepričakovani situaciji reagira s sproščanjem stresnega hormona imenovanega kortizol. Telo odgovarja na stresne situacije z namenom preživetja. Na primer, ko so se naši predniki  znašli pred medvedom,  so mu skušali ubežati. Takšno situacijo interpretira naš organizem in um kot šok ali grožnjo. Telo doseže stanje, ki ga imenujemo fight or flight stanje oziroma stanje boja ali bega. Stresni hormoni se sprostijo v našem telesu tudi dandanes v modernih časih, čeprav je naš življenjski slog popolnoma drugačen. Na srečo nismo tako pogosto izpostavljeni  podobnim nevarnim življenjskim situacijam. Sprostitev stresnih hormonov doživljamo, ko se nam zgodi nekaj nepričakovanega oziroma nekaj,  kar nam onemogoča dosego ciljev. Kadar smo dolgotrajno izpostavljeni stresu, se naše telo brani pred » nevarnostjo«,  kot ga interpretira naš um. Če je naše telo pod stresom več časa, lahko začnemo obolevati z najrazličnejšimi bolezni. Življenje pod stalnim stresom povzroča depresijo, raka, debelost in glavobole.

Ali se spomnite, kdaj ste nazadnje doživeli stresno situacijo? Ali lahko prikličete v spomin, kakšne odločitve ste sprejeli pod stresom? Naša kapaciteta pametnega odločanja se drastično zmanjša. A vas je sram, da ste preveč čustveno odreagirali in izrekli stavke, ki ste jih kasneje obžalovali? Stres zmanjša našo sposobnost učinkovitega dela z ostalimi ljudmi. Postanemo nervozni, neučakani in živčni. Kaj občutite, ko se znajdete v zelo stresnem trenutku? Najpogostejši znaki so  potenje, povišan krvni pritisk in sladkor v krvi. Najverjetnje čutite močan utrip srca in  kako lovite sapo, saj težko  dihate. Naše odločitve v takšnih trenutkih niso najbolj racionalne in takšne, kot bi si jih resnično želeli.

Morda vam bo pomagalo, da se sprva umirite. Bodite pozorni na svoje misli, opazujte jih in se zavedajte kakšni miselni vzorci so se odvijali v vašem umu v stresni situaciji. Pomembno je, da ne zatajite svojih misli. Zapišite jih! Soočite se z negativnimi mislimi. Razmišljajte racionalno. Preglejte vsako misel, ki ste jo zapisali in jo analizirajte na objektiven način. Vprašajte se ali je misel smiselna,  oziroma če bi se s takšnimi mislimi strinjali prijatelji in družina. Kakšna so  dejstva, ki  podpirajo takšno misel?

Ko analizirate negativne misli, ste sposobni ugotoviti in spoznati katere od teh misli so napačne in katere imajo kanček resnice v sebi.  Če so po vašem mnenju, po končani analizi, negativne misli upravičene, ukrepajte in se lotite po svojih najboljših močeh, da boste rešili izzive, ki so povzročili stres v vašem življenju.  S pomočjo takšne analize boste torej vi tisti, ki boste nadzorovali stres in ne obratno. Ugotovili boste, da se ne boste samo pomirili, temveč boste tudi manj jezni. Morda boste prijetno  presenečeni nad  ugotovitvami. Upam si trditi, da boste spoznali in odkrili marsikaj novega o sebi!

Preberite si tudi:

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*