Migrenski glavobol in prehrana



O migreni, oziroma migrenskem glavobolu, je veliko napisanega, vendar še dandanes ni popolnoma jasno, kaj ga natančno sproži, saj je od človeka do človeka drugačen. Glavobol je zelo pogost med nami, najhujša oblika glavobola pa je ravno migrena. Eden od sprožilcev migrene je tudi določena vrsta hrane. In o tem bomo nekaj povedali v tem članku.

Naši predniki niso hodili k zdravniku zaradi glavobolov, oziroma jih praktično niso poznali. S sodobnim načinom življenja pa ta pojav občutno narašča. Neurejeno prehranjevanje, ki je tudi hkrati neprimerno, stres, premalo spanja, onesnaženo okolje, vse to vpliva na pojav migrene. Migrena se pogosteje pojavlja pri ženskah in sicer za okrog 60%, vzrok so verjetno hormonske spremembe, sploh pred menstruacijo.

Migrena- najpogostejša pri ženskah pred menstruacijo
Migrena- najpogostejša pri ženskah pred menstruacijo

 

Kako prepoznamo migreno?

Migrena se loči od navadnega glavobola po: izčrpanosti, slabosti z bruhanjem, motnjami vida, omotičnostjo, potenje, močna bledica, občutljivost na svetlobo in nezmožnost za delo. Najpogosteje se pojavljajo od petindvajsetega do okrog štiridesetega leta, po petdesetem večinoma izginejo, vendar pa lahko prizadenejo katerokoli starostno skupino.  Obstajalo naj bi več vrst migrenskih glavobolov, vendar gre tukaj verjetno bolj za izvor kot pa vrsto. Ločimo dve obliki migrene in sicer : migrena z avro in migrena brez avre( avra je skupek simptomov, ki se pojavijo pred nastopom migrene in se izražajo kot motne z vidom).

In kaj pravzaprav povzroča migreno?

Migrena je najpogostejša pri tistih, kjer razum prevladuje čustva. Med ljudmi je včasih veljalo, da imajo migreno histerične in samske ženske ter moški, ki so nepotešeni. Seveda pa  to ni vsa resnica o migreni. Pogost vzrok zanjo pri otrocih je alergija na določeno hrano. Znani sprožilci migrene so: nitriti, čokolada, sir, citrusi, rdeče vino, jastog, kislo zelje, celo paradižniki. Seveda pa migreno sprožajo še drugi dejavniki  kot so nizek krvni sladkor, nizek krvni tlak, hormonske motnje, premalo endorfinov in serotonina,  konfliktne situacije. Vzrokov je lahko toliko, kot je ljudi. Migreno pa lahko povzroči tudi preveč stresa in premalo počitka.

Preveč stresa vodi v migrenske glavobole
Preveč stresa vodi v migrenske glavobole

Kako nastane migrena?

Med migreno se arterije, ki vodijo v možgane zožijo, tako pride do premajhnega dotoka krvi v možgane, ko pa migrena pride v naslednjo fazo, se žile naglo razširijo, kar povzroča  prepuščanje tekočine v okoliška tkiva, celice žilnih sten začnejo izločati histamin. To povzroča vnetje, te vnetne snovi so poznane kot prostaglandini in levkotrieni. Če zaužijemo preveč hrane, ki vsebuje omega – 6 kisline, se te s pomočjo encimov spreminjajo v arahidonsko kislino, ta pa v prostaglandine in levkotriene. Vse to pa pomeni, da je ravno hrana glavni krivec za nastanek migrene, kajti današnji človek zaužije preveč maščob iz mesa, premalo pa ribjega in lanenega olja. Idealno razmerje naj bi bilo 5:1 (omega 6: omega 3,   povzeto po nemški študiji). Sprememba prehranskih navad ugodno vpliva na pojav migrene. Tudi pomanjkanje minerala selena vpliva na nastanek bolečine, torej je dobro, da ga imamo dovolj.

S katero hrano pa lahko preprečujemo migreno?

Ingver je zagotovo začimba, ki nam uspešno pomaga v boju z migreno, kajti njegove lastnosti so podobne učinku aspirina, torej blokira tvorbo vnetnih snovi. V kozarcu vode raztopimo tretjino čajne žličke ingverja in to popijemo trikrat do štirikrat na dan.

Ingver- odličen v boju z migreno
Ingver- odličen v boju z migreno

Pomagajo tudi živila, ki vsebujejo vitamin A in vitamin C. Zaželeno je tudi uživanje hrane, ki vsebuje vitamin B3, saj ta preprečuje zoženje žil, to pa nakazuje prvo fazo migrene. Hrana , ki vsebuje B3 vitamin so jetra, žitni kalčki,piva, ribe, pivski kvas, avokado, dateljni, fige, suhe slive ter pusta govedina.  V Ameriki uporabljaj za zdravljene migrene tudi vitamin B1, ki je suhem kvasu, polnozrnatih žitaricah, soji, arašidih, ribah. Vendar pa moramo paziti, saj je vitamin B1 občutljiv na vročino in se s kuhanjem uniči. Priporočljivo je tudi uživanje hrane z nizkim glikemičnim indeksom, katera pomaga obdržati enakomeren nivo sladkorja v krvi, saj smo omenili, da tudi prenizek krvni sladkor povzroča migreno. Hrana, ki je priporočljiva, je naslednja: vlaknine iz jabolk, oves, stročnice, polnozrnate žitarice, sadje in zelenjava, ki vsebujeta kalij in magnezij. Odlična pomoč pri migreni je tudi kava. Že v starem Rimu so vedeli, da kava in limona pomagata pri hudem  glavobolu. Tudi pekoči feferoni in paprika sta pravo naravno zdravilo proti migreni, saj vsebuje snov imenovano kapsaicin, ta namreč zmanjšuje izločanje nevrotransmitorja, ki prenaša signal bolečine v možgane. Ko damo papriko na jezik in občutimo pekoč okus, dobijo možgani sporočilo in izločijo snov imenovano endorfini, ki so naravni narkotik in na tak način preprečimo bolečino. Domače zdravilo sta tudi čaj iz rožmarina in poprove mete, saj njuna olja ugodno delujeta pri glavobolu. Med hrano, ki deluje protibolečinsko sodijo še: ostrige,  orehi, jetra, pšenični otrobi in tudi zelene olive. Glavna sestavina te hrane je baker, ki varuje možgane pred bolečino. Seveda pa preveč hrane z bakrom  lahko sproži migreno. Torej je važna uravnotežena prehrana. Veliko žensk ima v predmenstrualnem obdobju težave z migreno, kar je posledica hormonskega nihanja. Tudi takrat je važno, da poskrbimo za zadosten vnos vseh snovi, ki jih potrebujemo. Torej, ko nas zaboli glava, se najprej vprašajmo ali  je z našo prehrano vse v redu in se poskusimo prehranjevati uravnoteženo. Narava nam ponuja vse, vendar smo mi tisti, ki smo odgovorni zase.

Narava nam ponuja vse
Narava nam ponuja vse

Brez bolečin je naše življenje kvalitetnejše, misli jasnejše.

 

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*