Nekaj resnic o prehranskih dopolnilih



Prehranska dopolnila so hranila, ki so namenjena zdravim in bolnim. Prvim zaradi neuravnotežene prehrane, drugim pa za pomoč zdravilom.

Kdaj in komu se priporoča jemanje prehranskih dopolnil?

  • Ljudem z neredno in nekakovostno prehrano.
  • Otrokom, ki ne uživajo sadja in zelenjave.
  • Pri povečanem psihičnem in fizičnem delu.
  • Ljudem po preboleli bolezni, ali s težkimi obolenji.
  • Kot preventiva v določenih obdobjih.
  • Ljudem v zrelih letih, ker se v tem obdobju upočasni prebava in vsrkavanje hranil v črevesju.
  • Aktivnim športnikom.

dopolnila-prehranska

Najbolj pogosti dodatki so:

  • VITAMINI so spojine za katere je značilno, da jih človeško telo ne more izdelovati ali pa le v omejenem obsegu. V tem pogledu smo ljudje »pomanjkljiva bitja ». Njihova bistvena naloga je sprožati kemične procese v telesu.

 Delimo jih glede na to, kje so topni. V vodi topni so B kompleks in C vitamin. V maščobah topni pa so A, E, D in K vitamini.

Kakšna so znamenja  pomanjkanja vitaminov? 

Če zaužijemo manj vitaminov kot jih potrebujemo, se najprej začnejo prazniti naše zaloge. Zaloge so odvisne od tega, koliko se je določenega vitamina nakopičilo v telesu posameznika. Vodotopni vitamini se v telesu ne kopičijo v večjih količinah (z izjemo B12) in se izločajo prek ledvic. Lipofilni (v maščobah topni) vitamini se skladiščijo v jetrih in maščobnem tkivu in se lahko izločajo iz organizma le s poprejšnjo presnovo v jetrih. 

Ko telo izčrpa zaloge, se količina vitaminov v krvi zmanjša, kar je prvo znamenje, da nam grozi pomanjkanje vitaminov, čeprav je naše splošno počutje na tej stopnji še povsem normalno. Utrujenost, zbitost in slabša zbranost so prva svarilna znamenja, ki jih bomo opazili tudi sami. Če vsebnosti vitaminov nemudoma ne povečamo, se pojavijo prvi klinični znaki, ki so pogosto neizraziti, vendar lahko že ogrožajo zdravje:  

  • pri pomanjkanju vitamina K se na primer zmanjša sposobnost strjevanja krvi;
  • zaradi pomanjkanja vitamina D postanejo kosti krhkejše;
  • pomanjkanje vitamina C oslabi odpornost pred okužbami in upočasni celjenje ran.

Šele zdaj se pojavijo značilne bolezni, ki so posledica pomanjkanja vitaminov: 

  • hudo pomanjkanje B12 – slabokrvnost (perniciozna anemija);
  • hudo pomanjkanje vitamina C – skorbut;
  • hudo pomanjkanje B1 – beri beri;
  • hudo pomanjkanje vitamina D – rahitis.

prehranska-dopolnila

  • MINERALI (rudninske snovi) so soli, ki opravljajo v telesu vrsto nujnih nalog skupaj z vitamini, encimi, hormoni.

Glede na potrebe telesa jih ločimo v dve skupini, na tiste, ki jih potrebujemo vsakega po več kot 100 mg na dan, to so makroelementi (natrij, kalij, magnezij, klor, fosfor in kalcij) in na drugo skupino, mikroelementi, saj jih potrebujemo v sledovih (železo, baker, cink, krom, mangan, jod, selen in molibden).

  • FLAVONOIDI so sestavine rastlin z zelo širokim področjem delovanja. Zavirajo rast rakavih tvorb v prebavnem traktu in pri ženskah v dojkah. Predvsem flavonoidi iz citrusov vplivajo na bakterije antibiotično. Flavonoidi blažijo bolečine in redčijo kri.

So občutljivi na skladiščenje in konzerviranje, odporni pa so na vročino (pri kuhanju se jih malo izgubi).

Omenim samo dva flavonoida, antocian, ki daje svojo barvo češnjam, ribezu, borovnicam, jagodam, rdečemu zelju, jajčevcem, jabolkom, in kvercetin, ki obarva limone, čebulo…

  • Koencim Q10 (ubikinon) ima dve nalogi, sodeluje pri nastajanju energije v celici in lovi proste radikale. Telo ga samo proizvaja, vendar pa z leti ta proizvodnja pada in starejši ljudje morajo jemati naravne preparate.

Klinične raziskave pri zdravljenju srčnih bolnikov je pokazala, da prenesejo srčni bolniki večje obremenitve, če uživajo koencim Q10. Z njegovo pomočjo srce laže prenese pomanjkanje kisika, ki nastane ob hitrejšem in močnejšem utripanju.

ANTIOKSIDANTI so snovi, ki ščitijo naše celice in tkiva pred oksidativnim stresom, kar pomeni pred kisikovimi radikali, ki jih splošno imenujemo prosti radikali. Antioksidanti so torej snovi, ki te proste radikale lovijo in jih nevtralizirajo. Prosti radikali nastajajo neprestano in če se ne nevtralizirajo, povzročajo različne bolezni in prehitro staranje.

Pri nekaterih ljudeh je teh prostih radikalov še več in te skupine ljudi so še bolj ogrožene. To so ljudje s previsoko telesno težo, kadilci, telesno neaktivni, v neprestanem stresu, premalo spanja in počitka. Na količino prostih radikalov vplivajo tudi onesnaženo okolje (zrak, voda, zemlja), škropiva in onesnažena hrana.

Med antioksidante spadajo zelo različne spojine, predstavila bom le nekatere, širše znane (sem spadajo tudi zgoraj omenjeni FLAVONOIDI in koencimQ10).

Vitamin A, ki ga imenujemo tudi mojster za vse, saj ima široko delovanje:

  • sodeluje pri tvorbi vidnega pigmenta. Dolgotrajno delo pred ekrani (računalnik, TV) privede do povečane porabe vitamina A;
  • je del imunskega sistema, ki zatira viruse, bakterije in druge povzročitelje bolezni;
  • pospešuje sposobnost obnavljanja celic;
  • vzdržuje vlažnost sluznic in s tem pomaga pri boleznih, kot so gastritis (vnetje želodčne sluznice), kašelj, vnetje veznice, vnetje žrela.

Vitamin C, ki ga imenujemo tudi vsestransko orožje, saj je med najpomembnejšimi vitamini za človeško zdravje. Vitamin C:

  • je odličen lovec na radikale;
  • pomemben za obrambno moč telesa celicam imunskega sistema;
  • z raziskavami so potrdili, da vitamin C zmanjšuje tudi nevarnost bolezni srca in ožilja;
  • v telesu izboljšuje sprejemanje kalcija in železa, kar je še zlasti pomembno za ženske, saj preprečuje slabokrvnost in osteoporozo.

Vitamin E ga imenujemo tudi lovec na radikale. Vitamin E:

  • varuje vitamin A in maščobne kisline pred oksidacijo;
  • telesne celice varuje pred prostimi radikali;
  • v imunskem sistemu spodbuja nastajanje protiteles;
  • skupaj z vitaminom C je dobro orožje proti infekcijam.

vitamini

Prehranska dopolnila prodajajo »skoraj vsepovsod«, kar pa ne pomeni, da so tudi  kvalitetna. Če nimamo dovolj znanja iz biokemije, potem se je potrebno posvetovati s tistimi, ki ta znanja imajo in so tudi preizkusili kvaliteto dopolnil. Za konec naj poudarim še enkrat bistvene stvari o prehranskih dopolnilih. Vedeti moramo:

  • kdaj jih potrebujemo,
  • katera dopolnila potrebujemo,
  • koliko časa naj jih jemljemo,
  • kolikšen odstotek učinkovine, ki jo potrebujemo, vsebuje,
  • ali so naravna,
  • ali kvaliteta odgovarja ceni.

Če vse to upoštevamo, potem se ni težko odločiti za pravo, čeprav zgleda, da je prava poplava dopolnil.

Komentiraj prispevek

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

*